Princip for Inklusion

Formål:

Princippet for inklusion skal sikre, at alle elever oplever at være værdifulde deltagere i skolens sociale og faglige fælleskab.

Mål:

• Alle elever er trygge og glade og oplever, at de voksne og andre elever interesserer sig for dem og viser dem varme, respekt og tillid.

• Alle elever har lyst til at lære og deltage aktivt i undervisningen og udfordres fagligt, så de bliver så dygtige, som de kan.

Skolens ansvar:

• Skolens ledelse, lærere og pædagogiske personale møder alle elever og forældre med åbent sind og kommunikerer om og med dem i en anerkendende og positiv tone.

• God fysisk tilgængelighed til klasselokaler, faglokaler og fællesarealer for alle elever, samt adgang til de pædagogiske hjælpemidler, der er en forudsætning for, at eleverne kan deltage i og få udbytte af undervisningen.

• Undervisningen har afsæt i en bred lærings- og intelligensopfattelse, så forskellige behov og læ- ringsstile respekteres i skolens hverdag, og så vidt muligt udnyttes som en fordel.

• Undervisningen har afsæt i god klasseledelse med få, enkle og klare regler og tydelige forventninger og læringsmål.

• Undervisningen organiseres under hensyntagen til den enkelte elevs alsidige, personlige og soci- ale udvikling – uanset om der tale om elever, der er fagligt stærke, eller elever, der har brug for et fagligt løft. Alle elever skal udfordres til at blive så dygtige, som de kan.

• Skolen har en særlig inklusionsindsats, der er forankret i skolens eget ressourcecenter. Ressourcecenteret iværksætter både egne tiltag og støtter den almindelige undervisning og trivsel – også i frikvartererne. Skolen sikrer nem adgang til oplysninger om centrets type af indsatser og til støtte og vejledning fra personalet og evt. eksterne konsulenter.

• Skolen har et værdigrundlag, et sæt ordensregler og en antimobbestrategi og sikrer, at personale, forældre og elever kender disse. Skolen griber ind, hvis der sker mobning, og inddrager de involverede elevers forældre og som hovedregel klassen i øvrigt. Mobning ses som et gruppeproblem og ikke som den enkelte elevs problem.

• Skolen afsætter ressourcer til vejledning, kurser og efteruddannelse af lærere for at understøtte inklusionstiltag både i forhold til elever, der er fagligt stærke, og de, der har brug for et fagligt løft.

Forældrenes ansvar:

• Forældrene sørger for, at deres børn møder til tiden, er udhvilede, er mætte, har lavet lektier og har orden i skoletasken.

• Forældrene taler positivt og anerkendende om skolens personale, elever og deres familier. I tilfælde af bekymringer kommunikerer forældrene først med klassens lærere og evt. kontaktforældre, dernæst, hvis en løsning ikke findes, med skolens leder. Principielle bekymringer kan bringes til skolebestyrelsen.

• Forældrene kommunikerer åbent og ærligt med de andre forældre, så der skabes et miljø, hvor det er muligt at fortælle om sit eget barns behov og udfordringer eller om bekymringer i forhold til klassen i øvrigt, med det formål at hjælpe børnene, aflive myter og forebygge misforståelser.

• Forældrene bakker op om klassens fællesskab (fx ved at invitere nye ind i grupper og når der inviteres til lege, fødselsdage og sociale arrangementer) og deltager så vidt muligt i fælles arrangementer for klassen sammen med deres børn.

• Forældrene sætter sig ind i og overholder skolens værdigrundlag, ordensregler og antimobbe- strategi og støtter deres børn i at gøre det samme.

• Forældrene vælger kontaktforældre, der varetager kontakten mellem personale, forældre og skolebestyrelse.

Elevernes ansvar:

• Eleverne møder til tiden, er udhvilede, er mætte, har lavet lektier og har orden i skoletasken.

• Eleverne taler positivt og anerkendende om skolens personale, elever og deres familier.

• Eleverne tager aktivt del i det sociale og faglige fællesskab og opfatter fejl og samarbejde, som noget man lærer af.

• Eleverne er så åbne som muligt om egne udfordringer, bekymringer og eventuelle gener ved andre elevers adfærd.

• Eleverne bakker op om klassens fællesskab (fx ved at invitere nye ind i grupper og lege, eller når der inviteres til fødselsdage og sociale arrangementer) og deltager så vidt muligt i fælles arrangementer, legegrupper og fester mv.

• Eleverne sætter sig ind i og overholder skolens værdigrundlag, ordensregler og antimobbe-strategi og reagerer aktivt, hvis de ser eller hører andre elever mobbe eller holde nogen uden for – også hvis det sker via sociale medier. Kan eleverne ikke selv gribe ind, beder de en voksen om at gøre det.

Hvilken opfølgning skal ske?

• Ledelsen foretager en løbende opsamling af, i hvilket omfang der er iværksat generelle og særli- ge inklusionstiltag.

• Ledelsen sikrer i samarbejde med Ressourcecentret en systematisk feedback fra forældre og ele- ver, der deltager i særlige inklusionstiltag med henblik på drøftelse af behovet for evt. justering eller udbygning af indsatsen, så den målrettes elevernes behov bedst muligt.

• Ledelsen evaluerer i slutningen af hvert skoleår (dvs. maj/juni-måned) sammen med Ressource- centret effekten af iværksatte indsatser og drøfter opmærksomhedspunkter til forbedring. Det er et særligt opmærksomhedspunkt, at inklusionsindsatsen skal omfatte alle elever, uanset om de er fagligt stærke, eller om de har brug for et fagligt løft, så alle elever udfordres til at blive så dygtige, som de kan.

Vedtaget af skolebestyrelsen den 5. april 2016

Principper for inklusion.pdf

Shape Created with Sketch.