Princip for arbejdets fordeling blandt det undervisende personale
Formål
Princippet skal sikre stærke rammer for god undervisning, læring og trivsel for eleverne samt et fagligt og socialt udviklende miljø for det undervisende personale
Skolens ansvar
- Skolen tilstræber, at al fagopdelt undervisning så vidt muligt varetages af undervisende personale, der har undervisningskompetence i de fag, som de underviser i.
- Skolen tilstræber, at der sker en højt kvalificeret varetagelse af den fagopdelte undervisning samt af opgaver i tilknytning hertil, som fx læsevejledning, medievejledning og understøttende undervisning mv.
- Skolen tilstræber, at der sker en højt kvalificeret varetagelse af opgaver omkring såkaldt AKT- funktioner (Adfærd – Kontakt – Trivsel).
- Skolen tilstræber, at der i fordelingen af arbejdsopgaverne så vidt muligt lægges vægt på betydningen af opgavernes indhold og omfang, medarbejdernes erfaring og kompetencer samt sammensætningen af elevgrupper og hold og mulighed for kontinuitet omkring den enkelte klasse.
Skolen tilstræber, at der i fordelingen af opgaver sker en organisering, som muliggør faglig sparring, herunder om trivselsmæssige indsatser, samt deling af viden og erfaring inden for årgange og fag.
Elevernes og forældrenes ansvar
- Elever og forældre tilstræber at støtte op omkring skolens fordeling af opgaverne blandt det undervisende personale og bidrager til et konstruktivt samarbejde med klassens lærer-team herom.
Evt. spørgsmål til opgavernes fordeling blandt det undervisende personale rettes i første række til klassens lærer-team.
Hvilke opfølgningstiltag skal iværksættes?
- Skolens ledelse sikrer, at princippet formidles til skolens elever, forældre og medarbejdere, så det er kendt på skolen. Ledelsen sikrer, at princippet implementeres.
Princippet sættes mindst én gang om året på dagsordenen i skolebestyrelsen, hvor det evalueres, om princippet virker efter hensigten, og om der evt. er behov for justeringer.
Vedtaget af skolebestyrelsen den 25. september 2024