Princip om undervisningens organisering

Formål

Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer den enkelte elev den bedst mulige skolestart, læring, dannelse og trivsel.

Elevernes opstart og placering i klasser

• Vi tilstræber en god og tryg skolestart for alle elever med afsæt i den enkelte elevs ressourcer, så familien oplever en god overgang fra tidligere skoletilbud eller børnehave.
  • Vi arbejder for en solid brobygning ift. de institutioner, der afgiver børn til skolen, så den enkelte elev kan lande bedst muligt hos os.
  • Vi har udskudt klassedannelse ved skolestart i børnehaveklassen, så vores elever starter i én samlet børneklasse og først inddeles i to eller flere klasser fra 1. klassetrin. Det skyldes, at vi gerne vil lære vores elever godt at kende inden klassedannelsen, så vi kan balancere de nye klasser bedst muligt ift. de enkelte elevers behov og klassens fællesskab.
  • Klassedannelsen for de kommende 1. klasser sker i foråret med afsæt i skolebestyrelsens princip for klassedannelse. Hvis en ny klassedannelse vurderes relevant på andre klassetrin, sker dette også efter dette princip.

Elevernes undervisningstimetal

Skolen tilstræber, at undervisningstiden for de enkelte klasser er på linje med de af Børne- og Undervisningsministeriet for folkeskolen fastsatte vejledende timetal for de enkelte fag. Evt. behov for omlægning/fravigelse af dette timetal forelægges skolebestyrelsen.

Skoledagens længde

Skolen tilstræber så vidt muligt, at elevernes skoledage tilrettelægges, så undervisningen fra børnehaveklassen til og med 5. klasse placeres i tidsrummet 8.00-14.00, mens undervisningen fra 6- 9. klassetrin placeres i tidsrummet 8.00-15.00. Evt. behov for fravigelse af dette timetal forelægges skolebestyrelsen.

Undervisningsdifferentiering

Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige ressourcer. Det gælder både for elever, der er fagligt stærke, og for elever der har brug for et fagligt løft, så alle elever i læringssituationen mødes netop dér, hvor de er. Alle elever skal således udfordres og motiveres til at blive så dygtige, som de kan.

Skemalægning

• Skemalægningen sker med det mål at sikre eleverne en både sammenhængende og varieret skoledag, så fagene fordeler sig jævnt over ugen, og sådan at der er mulighed for aktivitetsbaseret undervisning/udflugter i samspil med det omkringliggende samfund, herunder i regi af Københavns Kommunes mange gratis eksterne tilbud om åben skole.
  • Skemalægningen sker som udgangspunkt sådan, at der sikres sammenhængende timer i kreative blokke, dvs. for fagene billedkunst, håndværk- og design, madkundskab, musik, idræt og svømning.
  • Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise.
  • Skolen tilstræber, at skemaet og evt. ændringer i god tid er kendt af elever og forældre ved

formidling af en ugeplan i Meebook for de enkelte fag i den enkelte klasse.

• Skemalægningen tager afsæt i fleksible skemaer, dvs. at skemaet lægges løbende over året,

dog mindst for 3 uger ad gangen, dog undtaget akut opstået fravær. Det sker med det formål at sikre dels færrest mulige aflysninger pga. planlagt fravær (fx underviseres 6. ferieuge, kurser og mødeaktivitet), dels størst mulig fleksibilitet ift. variation i undervisningen mht. at kunne inddrage aktuelle begivenheder (fx valg til Folketinget, naturfænomener mv.) eller eksterne undervisningsforløb (fx musik/dans/idræt/kunst/madlavning) i regi af åben skole. Trods alle gode hensigter vil der opstå tilfælde, hvor det ikke lykkes at dække planlagt fravær ved brug af fleksible skemaer.

• Mødeaktivitet for undervisere placeres, så den så vidt muligt ikke berører elevernes undervisning.

Vikardækning

• Skolen tilstræber, at alle fag fra skoleårets start er dækket af faste kvalificerede undervisere.
  • Skolen tilstræber en hurtig og tydelig kommunikation ved behov for vikardækning, så elever

og forældre er forberedte på situationen og betydningen for skoledagen. Denne kommunikation sker dels ved markering i kalenderen, dels ved en besked til klassen på Aula, når der er tale om planlagt (og ikke akut opstået) fravær.

• Skolen tilstræber et højt fagligt niveau i undervisningen ved behov for vikardækning.
  • Skolen tilstræber en vedvarende og sammenhængende vikardækning ved en undervisers

længerevarende fravær, og at sådant fravær så vidt muligt dækkes af uddannet underviser.

• Ved akut opstået fravær (fx sygdom) tilstræbes ligeledes den bedst mulige faglige løsning.

Her må det dog forventes, at lektioner kan blive dækket af såkaldte tilkaldevikarer (fx

lærerstuderende under uddannelse/sabbatår).

• Vikardækningen sker med respekt for evt. planlagt afkortning af skoledagen til fordel for en

konvertering af klassens understøttende undervisning mod flere voksne i fagundervisningen (en såkaldt ”2-lærerordning”), så den forudsatte ekstra kvalitet i undervisningen ved at have en ekstra underviser til klassen, som forudsat ved konverteringen, kommer eleverne til gode.

Lektiestøtte

Skolen prioriterer, at der i undervisningen tages højde for elevers behov for adgang til støtte med lektier, og at det sker på en måde, der understøtter elevernes tro på egne evner og motivation for at gå i skole, så eleverne oplever, at der er adgang til at få hjælp, når noget opleves svært.

Hvilke opfølgningstiltag skal iværksættes?

• Skolens ledelse sikrer, at princippet implementeres i skolens hverdag og formidles til forældre, elever og medarbejdere, så det er kendt på skolen.
  • Princippet sættes mindst én gang om året på dagsorden i skolebestyrelsen, hvor det evalueres om princippet virker efter hensigten, og om der evt. er behov for justeringer.

Vedtaget af skolebestyrelsen den 8. december 2022 og revideret den 5. februar 2024