Politik for mobiltelefoner, iPads og lignende på Hanssted skole

Politik for brug af mobiltelefoner, tablets og lignende på Hanssted skole

Hanssted skole vil være en folkeskole med stærke faglige og sociale fællesskaber, hvor vi møder hinanden med positive forventninger og bruger vores tid sammen. Derfor vil vi i samarbejde mellem forældre, elever og ansatte skabe en skole, hvor mobiltelefoner, tablets mm. ikke indgår som en del af vores fællesskaber i skoletiden, hverken i timerne eller i pauserne.

Vores lærere kan dog i udvalgte undervisningsforløb aktivt tilvælge mobiltelefoner, tablets mm. som læringsmiddel, forudsat at det er nødvendigt for undervisningsforløbet, og der stilles alternative tablets mm. til rådighed for de elever, der ikke selv medbringer et sådant udstyr.

Hanssted skole har derfor en tydelig og kendt politik for 0.-9. klasse samt et regelsæt for anvendelsen

af mobiltelefoner, tablets mm. Vi vil samtidig sikre, at eleverne i undervisningsforløb arbejder med digital dannelse, herunder opførsel på sociale medier, digitale spor, kildekritik mm.

Principper for anvendelsen af mobiltelefoner og digitale medier

0.-9. klasse:

Brug af mobiltelefoner, tablets, smartwatches eller lignende er ikke tilladt i skoletiden. Dette gælder i undervisningen. Dette gælder også i alle pauserne, herunder for de klasser som har udgangstilladelse. Fra 4. klasse har hver klasse et aflåst skab til mobiltelefoner. Vi opfordrer til, at elever fra 0- 3. klasse slet ikke medbringer mobiltelefoner i skolen.

Mobiltelefonerne afleveres ved skoledagens begyndelse – i slukket tilstand – i en holder med navne på og udleveres igen ved skoledagens afslutning.

Hvis en elev har et særligt behov for at have adgang til en telefon, er der adgang til at foretage opkald fra skolens kontor. Hvis der er en særlig situation, som for visse elever kræver en mobil i løbet af skoledagen, aftales dette med klassens lærer. Mobiltelefoner, tablets og lignende kan kun tages i brug, hvis undervisningen kræver det, og kun forudsat at der stilles alternative tablets til rådighed for dem, der ikke har en mobiltelefon.

Hvis principperne brydes

Hvis principperne ikke overholdes, inddrages mobiltelefon/smartwatch mm. med besked om, at den kan hentes på kontoret eller hos læreren, når skoledagen er slut. Ved gentagende brud på reglerne kontaktes hjemmet. En elevs uetiske brug af mobiltelefonen eller digitale medier meddeles hjemmet af ledelsen.

Skolens ledelse sikrer, at princippet implementeres i skolens hverdag og formidles til forældre, elever og medarbejdere, så det er kendt på skolen.

Princippet sættes mindst én gang om året på dagsorden i skolebestyrelsen, hvor det evalueres om princippet virker efter hensigten, og om der evt. er behov for justeringer.

Vedtaget af skolebestyrelsen Den 27. november 2023

Etiske regler for brug af mobiltelefoner og digitale medier på Hanssted skole Specielt til børnene:

• Tænk dig om, når du bruger din mobiltelefon.
  • Brug ikke nedsættende/ diskriminerende, hånende sprogbrug om andre eller til andre.
  • Skriv ikke grimt eller truende til andre, det er mobning.
  • Tag ikke billeder af andre, medmindre de selv siger ja.
  • Lad dig ikke fotografere/optage, hvis du ikke er helt sikker på, hvad billedet eller filmen skal bruges til.
  • En person på et billede kan altid kræve billedet slettet.
  • Billeder med personer må ikke lægges på internettet, sociale medier mm., medmindre

personernes forældre har givet skriftlig tilladelse til det.

• Lad være med at bruge mobiltelefonen til at løse konflikter – det er bedre at tale sammen og løse tingene.
  • Kontakt en voksen på skolen hvis der er brug for hjælp. Ring ikke til din mor eller far.
  • Dine koder er personlige. Del dem ikke med andre!
  • Ifølge dansk lovgivning er det forbudt at bruge en andens mobiltelefon eller computer uden samtykke.

Specielt til forældrene:

Det er vigtigt, at I overvejer, hvornår og hvorfor barnet skal have en mobiltelefon med i skole. Vores anbefaling er, at en mobiltelefon primært skal være en hjælp i forhold til transport til og fra skole, hvilket også er retningsgivende for, hvornår barnet har brug for en mobiltelefon, nemlig når barnet skal til at klare skolevejen alene.

Hvis dit barn ringer til dig i skoletiden om en konflikt, hjælper du bedst ved at opfordre til, at de selv prøver at løse konflikten, eller at de kontakter en voksen på skolen.

Begynd ikke at løse konflikten for dit barn. Personalet på skolen, i fritidshjemmet og i klubben har den faglige kompetence til at vurdere den enkelte situation og eventuelt deltage i afhjælpningen af denne.

Politik for mobiltelefoni.pdf