Om Hanssted

Hanssted skole er tegnet af de to stadsarkitekter, F.C. Lund og Hans Christian Hansen og er bygget i 1955, hvor den nedlagte gård, Hanssted gård, lå.

Skolen blev bygget som en såkaldt aflastningsskole for Lykkebo skole og Ålholm Skole, der i den grad var ved at svømme over af elever, så byggeriet af den nye skole var tiltrængt. Hanssted Skole har i dag 544 elever og 45 medarbejdere. Skolen er to-sporet fra 0. klasse -9. klasse.

Før den moderne Hanssted Skole rejste sig fra muldjorden på Rødbyvej, lå der en gård ved navn Hansstedgård i landelige omgivelser. Det kan fortælles, at gården, som blev revet ned for at give plads til den nye skole, ikke var den oprindelige Hansstedgård, der lå på den anden side af jernbanelinien i den gamle Vigerslev Landsby. I årene 1852-53 blev flere gårde hærget af brande og den oprindelige Hansstedgård var blandt de gårde, der brændte ned til jorden. Gårdene blev dog genopført og Hansstedgård blev bygget ved den gamle Vigerslev Torvevej, den nuværende Vigerslevvej, i 1854.

Hansstedgård har naturligvis givet navn til skolen, der nu ligger på de gamle jorde.Gården var dengang på 100 tønder land og bredte sig ned til Køgevejen, hvor man i dag finder Vigerslevparken. Her gik køer og græssede på engen. Efterhånden indhentede skæbnen Hansstedgård, da den lå for nær storstadsområdet. Det betød at gårdens jord blev solgt fra i årene før første verdenskrig og her kom banelinien til at løbe. Tilbage var fem tønder land til gården, men efterhånden begyndte omgivelserne at klage over den landlige lugt fra bl.a. svineholdet på gården. Enden på den historie blev, at gårdejeren installerede centralvarme i stalden og beyndte at dyrke champignoner, der blev solgt på Grønttorvet. Hansstedgård blev efter sin 100 års fødselsdag i 1954, revet ned.

Hanssted Skole bød omkring 400 elever velkommen d. 12. august 1955 til den første skoledag.

Skolen ligger i et hyggeligt villakvarter og for folk, der ikke bor i Valby, kan det godt være lidt af en gættekonkurrence, hvad der gemmer sig bag den specielle facade, som skolen har.

Kom gerne ind forbi, hvis du er lidt nysgerrig. Vi er stolte af vores skole og vil meget gerne vise den frem.