Princip for sammenlægning af klasser

Formål:

Princippet skal sikre, at eleverne oplever et trygt, udviklende og rummeligt klassefællesskab i nye klasser, hvor alle elever oplever at være værdifulde deltagere i klassens sociale og faglige fællesskab i en ramme, som understøtter, at alle elever bliver så dygtige, som de kan.

Baggrund:

Der er som udgangspunkt to situationer, der kan betyde, at en klassens sammensætning ændres:

1. 1)  Udskudt klassedannelse ved skolestart (senest ved udgangen af børnehaveklassen).

2. 2)  Nyklassedannelsesenereiskoleforløbet(fxsomfølgeafændretelevtaliklassernehensettilat

skolens økonomi bl.a. baserer sig på klassernes elevtal, eller fx pga. særlige pædagogiske forhold).

Mål:

En gennemsigtig, tydelig og opmærksom proces, hvor dannelsen af nye klasser sker med blik for både den enkelte elevs sociale og faglige behov og fællesskabets samlende dynamik og kultur, så klasserne understøtter et trygt og udviklende læringsmiljø.

Skolens ansvar:

Skolens ledelse kommunikerer hurtigt og tydeligt med relevant og koordineret information, når der er grundlag for en ændret klassedannelse, herunder om processen og tidsperspektivet (dvs. udmelding af hvad vil forventeligt ske hvornår, og hvordan vil det ske og hvorfor) for at skabe tryghed for alle parter i en situation, hvor stabilitet og kontinuitet er i spil.

•  Skolens ledelse sikrer en aktiv og indvolverende dialog med elever, forældre og medarbejdere om betydningen af den nye klassedannelse, hvor forventninger og bekymringer mødes konstruktivt og anerkendende, så alle perspektiver oplever sig hørt.

• En ændret klassedannelse kan opleves som en midlertidig usikker periode i elevernes skoleliv. Det er derfor centralt, at sammenlægningen håndteres med varsomhed og rummelighed ift. de følelser, der naturligt kan opstå, når man som elev træder ud af ét klassefællesskab og ind i et nyt, herunder ift. samspillet med nye klassekammerater og et nyt lærer/pædagog-team.

• Sammenlægning af klasser sker ud fra en helhedsvurdering under hensyntagen til den enkelte elevs alsidige, personlige og sociale udvikling, uanset om der tale om elever, der er fagligt stærke, eller elever, der har brug for et fagligt løft. Det tilstræbes, at klasserne tilnærmelsesvis har samme elevantal, nogenlunde ligelig fordeling af piger og drenge samt gode rammer for nye sociale og faglige fællesskaber. Alt med det formål at opnå velfungerende klasser i faglig og social trivsel.

Forældrenes ansvar:

Forældrene støtter deres barn i processen ved at tale konstruktivt og anerkendende om skolens personale, elever og deres familier i rammen for dannelse af de nye klasser og afviklingen af de hidtidige klasser, så processen opleves tryg og respektfuld for alle berørte. I tilfælde af bekymringer og evt. særlige behov kommunikerer forældrene med klassens lærere og ledelse. Principielle bekymringer kan bringes til skolebestyrelsen.

• Forældrene bakker op om det nye klassefællesskab og deltager så vidt muligt i fælles opstartsarrangementer mv. for den nye klasse sammen med deres barn.

• Forældrene vælger kontaktforældre, der varetager kontakten mellem personale, forældre og skolebestyrelse på vegne af de sammenlagte klasser.

Elevernes ansvar:

Eleverne taler konstruktivt og anerkendende om skolens personale, elever og deres familier i rammen for dannelse af de nye klasser og afviklingen af de hidtidige klasser, så processen opleves tryg og repektfuld for alle berørte.

Eleverne bakker op om klassens sociale og faglige fællesskab i de nye klasser og deltager så vidt muligt i fælles opstartsarrangementer, legegrupper og fester mv.

Hvilken opfølgning skal ske?

Lærerteamet i de nye klasser sikrer en ramme for systematisk feedback fra de enkelte elever (fx trivselssamtaler, workshop e.lign.) med det formål at sikre, at de alle er landet trygt og godt i de nye klassers faglige og sociale fællesskaber samt til opsamling af evt. tværgående opmærksomhedspunkter.

• Ledelsen foretager en løbende evaluering af, i hvilket omfang de nye klasser fungerer fagligt og socialt, herunder om der evt. er behov for særlige opstartstiltag til at kickstarte klassefællesskabet, forældresamarbejdet mv., så klasserne kommer godt for start. Evalueringen fokuserer også på processen for sammenlægning, på trivslen i de nye klasser, og om klasserne fungerer rent fagligt.

• Skolebestyrelsen skal løbende holdes orienteret om klassesammenlægninger og føre tilsyn med at princippet overholdes, samt sikre at der sker en opfølgning på alle forløb, så værdifulde erfaringer ikke går tabt.

Vedtaget af skolebestyrelsen den 30. september 2021

Klassesammenlægning PDF

Shape Created with Sketch.