Princip for hytteture og lejrskoler

Formål

Formålet er at styrke muligheden for fælles faglige og sociale oplevelser i den enkelte klasse i en kontekst, der i sin variation adskiller sig fra den traditionelle skolesituation, så eleverne får mere rummelige muligheder for at opleve og lære sammen.

Hvordan er rammen for hytteture og lejrskoler?

• ➢  Vi vil give eleverne en oplevelse af positiv samhørighed og af dét at høre til i et klassefællesskab.

• ➢  Vi vil give eleverne indsigter, der belyser og supplerer vores mere traditionelle undervisning og

tilføjer en ekstra dimension og motivation til faglig fordybelse og lysten til at lære.

Hvordan gør vi som skole?

• ➢  Vi prioriterer i årsplanlægningen tid til afholdelse af hytteture og lejrskoler. Det sker som udgangspunkt ved en hyttetur i perioden fra 1-5. klassetrin på ca. 3 dage og ved en lejrskole i perioden fra 6-9. klassetrin på typisk 4-5 dage.

• ➢  En lejrskole er skole med en ændret lokation – og altså ikke en koloni med ren hygge. Her er derfor altid et centralt fagligt og kundskabsmæssigt sigte, som fastlægges af klassens fag-team i overensstemmelse med klassetrinnets læseplaner og faglige mål.

• ➢  Det relationelle og sociale indhold er også væsentligt. Det tilstræbes derfor, at der også arbejdes med klassens gruppedynamikker på forskellig vis, så eleverne kommer i spil på nye måder og sættes fri for evt. fastlåste mønstre. Det gælder både i det faglige set up, og i de perioder, hvor eleverne ikke arbejder fagligt.

• ➢  Vi tilstræber, at elever og forældre i god tid informeres om afholdelse af en hyttetur eller lejrskole i klassen – både ift. den praktiske logistik (tidspunkt, lokation, transport og sovegrupper mv.) og ift. læringsmål og det overordnede faglige og sociale indhold.

• ➢  Vi prioriterer, at også klassens elever involveres i planlægningen med det formål at sikre ejerskab og positive forventninger til turen, så eleverne oplever at have en vis medindflydelse. Turens endelige indhold og organisering bestemmes af klassens fag-team.

• ➢  Udgifter til en hyttetur/lejrskole betales af skolen efter reglerne i folkeskolelovens § 50, stk. 9. Det betyder bl.a., at skolen kan opkræve et mindre beløb til forplejning. Spørgsmål om evt. lommepenge sættes på dagsordenen for et forældremøde med den præmis, at niveauet bør afspejle, at der på turen er fuld forplejning. På mødet orienteres også om det givne set up for elevers evt. brug af mobiltelefon samt om ordens- og adfærdsregler på stedet, herunder forbud mod rygning og alkohol.

• ➢  Vi tilstræber, at klassens primære personale deltager på vores hytteture og lejrskoler, så det er kendte voksne.

Hvad er forældrenes rolle?

➢ Deltagelse er obligatorisk, da hyttetur og lejrskole er en del af undervisningen. Vi forventer derfor, at elevernes forældre støtter op omkring elevernes deltagelse. Undervisningsforløbet betyder ikke, at vi gennemtvinger overnatning for elever. Opstår udfordringer i den sammenhæng, vil eleven i stedet blive anvist undervisning i andet regi (fx i parallelklassen). Vi vil rigtig gerne have alle vores elever med, så vi samarbejder om, at alle kan finde en tryg løsning på en måske uvant situation. Det samme gælder evt. udfordringer mht. medicin, allergier mv

• ➢  Forud for en hyttetur/lejrskole holdes et forældremøde til orientering om turens formål og indhold. Det er vigtigt for os, at alle elever og forældre er trygge omkring turen, så alle spørgsmål er velkomne, og vi vil gøre vores allerbedste for at svare. Vi forventer på mødet en positiv og anerkendende tilgang – også til spørgsmål, som I måske ikke selv anser som vigtige, og til udsagn, hvor I måtte have en anden holdning, herunder mht. lommepenge og mobiltelefoner.

• ➢  Alle klasser kan vælge at oprette klassekasser, herunder til enkelte forplejningstiltag til ture (fx is, pizza eller frugt) eller et bidrag til en udflugt eller begivenhed. Betaling til en sådan klassekasse er frivillig. Klassekassen er solidarisk på den måde, at kan/vil en elevs forældre ikke betale, har eleven samme ret til at nyde godt af klassekassen, som klassens øvrige elever.

Hvad er elevernes rolle?

• ➢  Vi forventer, at alle elever, der deltager i turen, møder hinanden med et positivt, anerkendende og nysgerrigt mind-set, så alle kan opleve sig trygge og hvile i, præcis dén de er.

• ➢  Vi prioriterer, at klassens elever involveres i planlægningen af hytteture og lejrskoler, så alle kan komme med input. Turens endelige indhold og organisering bestemmes af klassens fag-team. Vi opfordrer elever, der er utrygge eller ængstelige for noget omkring en hyttetur eller lejrskole til at give lyd, så vi kan samarbejde om at finde en god løsning på det, der opleves udfordrende.

• ➢  Skolens ledelse sikrer, at princippet implementeres i skolens hverdag og formidles til forældre, elever og medarbejdere, så det er kendt på skolen, samt udsendes til klasser forud for turen.

• ➢  Princippet sættes mindst én gang om året på dagsorden i skolebestyrelsen, hvor det evalueres om princippet virker efter hensigten, og om der evt. er behov for justeringer.

Vedtaget af skolebestyrelsen den 3. maj 2023

Princip for lejrskoler og hytteture.pdf