Princip for forældres deltagelse i skolens liv og deres barns skolegang

Formål

Princippet skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling og bidrager til skolens fællesskab.

Skolens ansvar

• Skolen skal arbejde for, at forældrene bliver bevidste om, at deres nysgerrighed på og engagement i barnets skolegang og skolens fællesskab er vigtig for barnets læring og trivsel.

• Skolen skal arbejde for, at forældrene ved, hvordan de kan støtte op om deres barns læring og trivsel i skolen ved at sikre gennemsigtighed ift. klassens undervisning og trivsel samt mht. evt. planer, møder, opmærksomhedspunkter og opfølgningstiltag.

• Skolen skal arbejde for, at en gruppe af forældre i hver klasse påtager sig rollen som kontaktforældre, som inddrages i planlægning og gennemførelse af forældremøder, samt ift. sikre et koncept for klassens aktivitetsgrupper, hvor alle elever som udgangspunkt oplever at få besøg og selv at komme på besøg hos andre, jf. skolebestyrelsens antimobbe-strategi.

• Skolen skal arbejde for, at en gruppe af forældre i hver klasse påtager sig rollen som socialt udvalg, der tager initiativ til sociale arrangementer i klassen på en måde, så alle klassens elever har mulighed for at indgå i klassens fællesskab.

Forældrenes ansvar

• Forældrene forventes at deltage i skolens faglige og sociale arrangementer.

• Forældrene sørger for, at deres barn møder undervisningsparat og udhvilet i skolen, sådan at barnet

er velforberedt til dagens undervisning og respekterer skolens regler for god tone og opførsel.

• Forældrene tilstræber at støtte deres barns læring og trivsel i videst muligt omfang og bidrager til et

konstruktivt samarbejde herom med klassens lærer-team, herunder ift. at støtte op om udmeldinger

omkring klassen fra lærere og ledelse.

• Forældrene arbejder for et stærkt positivt forældrefællesskab, hvor man tænker alle forældre og børn

med i fællesskabet og ikke bidrager til at holde nogen ude, og sådan at man som forældre rækker aktivt ud i såvel ord som handling på en måde, så alle oplever sig velkommen, anerkendt og positivt mødt i fællesskabet.

Hvilke opfølgningstiltag skal iværksættes?

• Skolens ledelse sikrer, at princippet formidles til skolens elever, forældre og medarbejdere, så det er kendt på skolen. Ledelsen sikrer, at princippet implementeres.

• Princippet sættes mindst én gang om året på dagsordenen i skolebestyrelsen, hvor det evalueres, om princippet virker efter hensigten, og om der evt. er behov for justeringer.

Vedtaget af skolebestyrelsen d. 8. december 2022