Holddannelse

Princip for holddannelse

Formål:

Princippet for holddannelse skal sikre et øget fagligt udbytte af undervisningen og en større trivsel for den enkelte elev både inden for klassen og på tværs af klasser og klassetrin.

Mål:

• Alle elever skal blive så dygtige, som de kan.

• Alle elever skal udfordres, uanset om de er fagligt stærke eller har brug for et fagligt løft.

• Mere fokus på den enkelte elevs faglige udgangspunkt.

• Mere fokus på den enkelte elevs muligheder for at udvikle sig sammen med andre med et tilsva-

rende fagligt udgangspunkt gennem gode faglige læringsmiljøer.

• Styrkelse af trivsel, sammenhold, kammeratskaber og fælleskaber på tværs af klasserne.

Bedst mulig brug af lærerressourcerne.

Hvad gør vi?

• Vi danner hold fx:

• Inden for den enkelte klasse, på tværs af parallelklasser og på tværs af årgange.

• Ved turbo-forløb (dvs. målrettet elever med behov for ekstra støtte eller ekstra udfordringer).  Ved valgfag.

• Ved temadage – og emneuger.

• Når lokalernes kapacitet nødvendiggør det.

Hvordan gør vi?

• Holddannelse prioriteres ved skemaplanlægningen.

• Lektioner i samme fag på de enkelte klassetrin parallellægges, idet omfang det er praktisk mu-

ligt, så lærerne herved understøttes i mulighed for holddannelse.

• Lærerne arbejder aktivt med holddannelse i teamsamarbejdet og iværksætter relevante indsatser.

• Holddannelse sker på grundlag af en løbende evaluering af elevernes udbytte og behov.

• Holddannelse af læringsmæssige grunde sker navnlig med afsæt i den enkelte elevs faglige ni-

veau, så nye fællesskaber stimulerer til nysgerrighed, ambition, udvikling og fordybelse.

• Holddannelse af pædagogiske grunde sker navnlig til optimering af den enkelte elevs sociale

trivsel, så nye fællesskaber motiverer til et godt undervisningsmiljø samt et solidt sammenhold

og kammeratskab, hvor eleverne tager et aktivt medansvar for ja til trivsel og nej til mobning.

• Det er et opmærksomhedspunkt, at det ikke konsekvent skal være de samme elever, som mødes

på nye hold inden for klassen og på tværs af klasser og klassetrin. Eleverne har i et givent om- fang mulighed for at byde ind med idéer til hold.

•  Ledelsen sikrer opsamling af, i hvilket omfang og hvordan de enkelte lærer-teams arbejder ak- tivt med holddannelse.
  • Ledelsen faciliterer en mulighed for videndeling om arbejdet med holddannelse, så skolens per- sonale får en nem adgang (fx digital) til inspiration til det praktiske arbejde med hold med fokus på de gode eksempler.

•  Ledelsen evaluerer i slutningen af hvert skoleår (dvs. maj/juni-måned) sammen med skolens personale effekten af de iværksatte indsatser og drøfter opmærksomhedspunkter til justering og forbedring heraf.

Vedtaget af skolebestyrelsen den 4. februar 2015

Principper for holddannelse.pdf