Dagsorden og referat fra skoleudviklingssamtale Hanssted Skole
Skoleudviklingssamtale 1
Mødeindkaldelse | Dato: 2. oktober | Tid: 16.00 – 18.00 |
Mødested | Hanssted skole – personalerummet | |
Tilstede: | Skoleleder: Kåre Landgren Souschef: Therese Grath Afdelingsleder: Sofie Agergaard KKFO leder: Jan Ginderskov Lærer: Kirstine Heitmann og Henrik Nyman Skolebestyrelsesformand: Kira Gandrup og næstformand: Tejs Binderup Områdechef: Kate Obeid | |
Afbud: |
| |
Referent | Lone Kathrine Pedersen | |
Indbudte | Tre elever fra 6. årgang og som sidder i elevrådet. Ella Maria Denta, Elias Friis Simonsen, Max Horsholt |
Indledende punkter
| Velkomst, /præsentationsrunde, og gennemgang af dagsorden Skoleleder Kåre byder velkommen og introducerer punkterne på dagsordenen. Skolen er optaget af medbestemmelse, præstationskultur/forventningspres og lige deltaglses- og udviklingsmuligheder for alle og har som forberedelse kigget ind i data på de tre områder. |
Rammesætning af skoleudviklingssamtalen og roller på mødet Skolen ønsker at slutte samtalen af med en opsamling og dialog om ideer til tiltag indenfor de tre temaer. Derefter vil ledelsen, i samarbejde med medarbejdere og bestyrelsen, udarbejde en handle- og procesplan for hvordan der skal arbejdes videre.
| |
Opfølgning på seneste skoleudviklingssamtale |
Punkter:
| Emne: Medbestemmelse Baggrund:
Formål:
Bilag: |
Referat af beslutning/aftaler. Herunder hvornår og hvordan der følges op: | Sofie ridser data op for punktet. Data vakte skolens nysgerrighed og det gav anledning til at spørge eleverne om hvor de oplever medbestemmelse i skolen indenfor tre områder: Arbejdsformer/organisering, indflydelse og fagligt.
Elevernes perspektiver i forhold til de tre områder:
Organisering:
Indflydelse:
Fagligt:
belønning
Elevernes perspektiver på, hvor de ikke oplever medbestemmelse:
Organisering:
Indflydelse:
Fagligt:
Ugeskemarevolutionerne er et stort ønske for de yngre årgange.
Kate spørger om eleverne har bud på, hvorfor trivsels-undersøgelse viser, at flere elever ikke oplever medbestemmelse på nogle områder.
Eleverne svarer, at det måske er fordi det er mindre ting de bestemmer, hvilket kan betyde, at de ikke lægger mærke til det de har indflydelse på. Man lægger måske mere mærke til det man ikke må, fremfor det de faktisk har indflydelse på.
Elevrådet har i forhold til medbestemmelse arbejdet med følgende: Afholdt temauge, hvor eleverne bestemte og det sker igen næste år, særligt i forhold til skolens arrangementer.
Eleverne fortæller også om eksempler på trivselsarbejdet i klasserne: Et fodboldforløb, hvor der blev arbejdet med, at der skal være plads til alle, når der fx. spilles fodbold.
Der er arbejdet med mobning igennem flere forløb om digital mobning med fokus på, at alle skal være sammen og man skal turde være sig selv.
Lærernes perspektiv: Hvor har eleverne medbestemmelse: Skal blive bedre til at italesætte, hvornår eleverne har det og give eleverne nogle realistiske punkter, hvor de reelt kan have medbestemmelse.
I emnerne kan lærerne være opsøgende i at bede eleverne om ønsker til emner.
I slutningen af skoleåret kan lærerne involvere eleverne i forslag til romaner etc.
Inddrage eleverne mere i tekster, der opgives til eksamen.
Arbejdsformer og alternative dage.
Hvordan skal elevsamtalerne organiseres?
Ønsker om ugeskemarevolutionen; nogle arbejder med det og andre ikke.
Det er også vigtigt at anerkende elever, der ikke oplever medbestemmelse og løbende have dialog med eleverne, så det er synligt, at der er plads til medbestemmelse, samtidig med at lærerne har et pensum der skal nås og at alle børn og unge skal være med. De didaktiske valg skal være bevidste valg og synlige.
Eleverne fortæller, at de heller vil have mindre indflydelse bredt set, men indflydelse en gang imellem, hvor der så er mulighed for at få reel indflydelse.
Det er interessant i trivselsundersøgelsen, at der er mange temaer, hvor nogle elever føler de har medbestemmelse, hvor andre elever, indenfor samme tema, ikke oplever at have medbestemmelse, det ser meget forskelligt ud.
Ugeskemarevolutionen: De elever, der har været en del af ugeskemarevolutionen synes det var fedt, fordi de selv kunne bestemme niveauet, hvis man er træt giver det mulighed for at lave mindre og arbejde mere de dage, der er overskud til det.
Lærerne beskriver, at de oplever det fungerer godt, da det giver mulighed for at lave en god struktur og give mere ansvar til eleverne, det åbner for en høj grad af differentiering. Det stiller dog krav til, at eleverne er i stand til at tage dette ansvar i forhold til at tage ansvar for at strukturere opgaver og pauser og søge hjælp hos hinanden, så der er et opmærksomhedspunkt i forhold til det.
Ideer til tiltag
|
| Emne: Forventningspres/præstationskultur Baggrund:
Formål:
Emne: Lige deltagelses- og udviklingsmuligheder for alle Baggrund:
Formål:
|
Referat af beslutning/aftaler. Herunder hvornår og hvordan der følges op: | Data fremlægges af Sofie, på baggrund af data har de spurgt elever om følgende: Hvornår føler I et forventningspres? Af hvem, og hvordan kommer til udtryk?
Elevperspektivet: Eksamen, prøver, nationaltest. Nogle er bange for at komme hjem med et dårligt resultat, man er ikke bange for at få skæld ud, men man bliver træt af sig selv. Man har nogle gange store forventninger til sig selv, så bliver man presset og bange for ikke at klare det godt. Karakterer kan fylde meget, nogle bliver nervøs for ikke at få 10 og 12. De større elever udtaler, at det fylder meget med uddannelse og de oplever, at der kan være store forventninger til deres karakter. Nogle elever ønsker at lærerne taler med forældrene om, at man godt kan få en uddannelse uden høje karakter Man oplever, at man skal skynde sig, man kan blive ked af det og sur på sig selv.
Svært at spørge lærerne om hjælp, hvis forældrene ikke kan hjælpe, det kan være svært at fortælle, hvis forældrene ikke er i stand til at hjælpe.
Eleverne fortæller at fokus på resultatet også opstår i elevgruppen.
Forældreperspektivet: Måske vi som skole får lagt vægtningen det forkerte sted, mere på resultaterne/karakterer end processen. Delafleveringer kan brydes ned, så der er læring undervejs i forhold til, hvordan man får de fede processer. På den måde kan vi sikre at vi får alle med ombord.
Dette skabte en drøftelse af fokus på resultat/karakter – proces/læring undervejs
Lærerne gav en masse eksempler på, hvor de oplever, at eleverne bliver presset: Diktat, tidspres, karakter, snak om eksamen og uddannelse, forældrenes forventninger, vil gerne imponere klassekammeraterne og forældrene fagligt, skolehjemsamtaler etc.
Forventningspresset og præstationskulturen viser sig ved begyndende skolefravær, fysiske reaktioner ifb med test og fremlæggelser, særaftaler etc.
Ideer til tiltag:
|
Opsamling på beslutninger og aftaler fra samtalen | Ledelsen, skolebestyrelsen og elevrådet fortsætter arbejdet med temaerne, næste skridt er, at der udarbejdes en handle- og procesplan for, hvordan der skal arbejdes videre.
|