Princip for opfyldelse af undervisningspligten ved udøvelse af eliteidræt eller deltagelse i musikskole

Formål

Tilvejebringelse af praktiske rammer for fritagelse for undervisning, så de tilgodeser elever med særlige idrætstalenter samt elever, der går på musikskole, så de kan dygtiggøre sig og udfolde deres talent.

Princippet er udarbejdet med afsæt i, at elever ifølge folkeskoleloven kan opfylde en del af deres undervisningspligt gennem deltagelse i eliteidræt eller i musikskoleundervisning, jf. lovens § 33, stk. 9.

Skolens ansvar

• ➢  Vi giver som udgangspunkt tilladelse til, at elever i begrænset omfang kan fritages fra undervisning, når de deltager i eliteidræt i bedste række inden for deres aldersgruppe, eller går på en kommunalt eller statsligt støttet musikskole, forudsat deltagelsen i disse aktiviteter hindres af skoleskemaet.

• ➢  Ved adgangen til fritagelse lægger vi vægt på, om dette konkret er forsvarligt, henset til elevens faglige og sociale udgangspunkt. Fritagelse gives i et tids- og periodemæssigt begrænset omfang for den enkelte elev.

• ➢  Vi støtter op omkring elevens deltagelse i eliteidræt eller musikskole ved at sørge for, at der indgås aftaler mellem elev, forældre og personale, som støtter elevens muligheder for fortsat at følge med i skolearbejdet og mindsker evt. faglige og sociale konsekvenser.

• ➢  Vi evaluerer fritagelsen i fællesskab med elev og forældre mindst én gang årligt og altid efter behov.

Hvad er forældrenes rolle?

• ➢  Vi skal modtage en motiveret ansøgning med anmodning om, at eleven delvist fritages fra undervisning pga. deltagelse i eliteidræt eller på musikskolen. Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for elevens sportslige engagement på eliteniveau eller for en tilmelding til musikskolen.

• ➢  Vi forventer, at forældrene er opsøgende i forhold til de fag, som er berørt af fritagelsen og indgår i et samarbejde med vores personale om at sikre, at eleven kan følge med i skolearbejdet, uanset sin parallelle deltagelse i eliteidræt eller et undervisningstilbud på musikskolen.

Hvad er elevernes rolle?

➢ Vi forventer, at den enkelte elev fortsat arbejder målrettet for sin alsidige og faglige udvikling i regi af skolen og er opsøgende i forhold til evt. lektier og opgaver i fag, der er berørt af fritagelsen.

Hvilke opfølgningstiltag skal iværksættes?

• ➢  Skolens ledelse sikrer, at princippet implementeres i skolens hverdag og formidles til forældre, elever og medarbejdere, så det er kendt på skolen.

• ➢  Princippet sættes mindst én gang om året på dagsorden i skolebestyrelsen, hvor det evalueres om princippet virker efter hensigten, og om der evt. er behov for justeringer.

Vedtaget af skolebestyrelsen den 6. februar 2023

Princip for eliteidræt og musikskole.pdf

Shape Created with Sketch.