Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Uddannelsesplan for Hanssted Skole

 

Uddannelsesplan for Hanssted Skole 

  • til lærerstuderende

Om Hanssted Skole

Hanssted Skole er tegnet af de to stadsarkitekter, F.C. Lund og Hans Christian Hansen og er bygget i 1955, hvor den nedlagte gård, Hansstedgård, lå.

Skolen blev bygget som en såkaldt aflastningsskole for Lykkebo Skole og Ålholm Skole, der i den grad var ved at svømme over af elever, så byggeriet af den nye skole var tiltrængt. Hanssted Skole har i dag 525 elever og 45 medarbejdere. Skolen er tosporet fra 0. klasse - 9. klasse.

Før den moderne Hanssted Skole rejste sig fra muldjorden på Rødbyvej, lå der en gård ved navn Hansstedgård i landlige omgivelser. I årene 1852-53 blev flere gårde hærget af brande og den oprindelige Hansstedgård var blandt de gårde, der brændte ned til jorden. Gårdene blev dog genopført og Hansstedgård blev bygget ved den gamle Vigerslev Torvevej, den nuværende Vigerslevvej, i 1854.

Hansstedgård har naturligvis givet navn til skolen, der nu ligger på de gamle jorde. Gården var dengang på 100 tønder land og bredte sig ned til Køgevejen, hvor man i dag finder Vigerslevparken. Her gik køer og græssede på engen. Efterhånden indhentede skæbnen Hansstedgård, da den lå for nær storstadsområdet. Det betød at gårdens jord blev solgt fra i årene før første verdenskrig, og her kom banelinjen til at løbe. Tilbage var fem tønder land til gården, men efterhånden begyndte omgivelserne at klage over den landlige lugt fra bl.a. svineholdet på gården. Enden på den historie blev, at gårdejeren installerede centralvarme i stalden og begyndte at dyrke champignoner, der blev solgt på Grønttorvet. Hansstedgård blev efter sin 100-års fødselsdag i 1954, revet ned.

Hanssted Skole bød omkring 400 elever velkommen d. 12. august 1955 til den første skoledag.

Skolen ligger i et hyggeligt villakvarter og for folk, der ikke bor i Valby, kan det godt være lidt af en gættekonkurrence, hvad der gemmer sig bag den specielle facade, som skolen har.

Kom gerne ind forbi, hvis du er lidt nysgerrig. Vi er stolte af vores skole og vil meget gerne vise den frem.


 

Kontaktinformationer:

Adresse:

Rødbyvej 2, 

2500 Valby

Mail: hanssted@kk.dk

Telefon: 82562560

 

Skoleleder:

Trine Krause Larsen 

Mail: E73U@kk.dk

Praktikkoordinator:

Tove Leininger

Mail: Tove@Leininger.dk

Telefon: 25780215

 

Sygemelding:

Sygemelding skal ske om morgenen på skolens telefon: 28800114 samt til praktiklærer. Raskmelding dagen før inden kl. 16.00. Stadig syg mandag: Ring igen om morgenen. 


 

Skolens kultur og særkende 

  • Hanssted Skole - vores skole!

Hanssted Skole er en almindelig folkeskole med to spor med U- og V-klasser fra 0.-9. klasse. Der går cirka 525 elever, der undervises af ca. 45 lærere og pædagoger. 

Skolen arbejder tæt sammen med KKFO’en, der ligger på samme matrikel som skolen.

Skolen ligger i et villakvarter med veluddannede forældre, der deltager interesseret i deres børns skole. Det betyder, at der er en del forældrehenvendelser, der handler om børnenes læring og trivsel.

Målsætning: 

Fællesskab. Den daglige tryghed og trivsel er en forudsætning for læring. De voksne på skolen har en positiv og anerkendende tilgang til det enkelte barn, så alle potentialer udnyttes. Vi vægter fællesskabet højt, så vi alle har ansvar for at skabe en tillidsfuld og respektfuld hverdag.

Vi er ambitiøse. På Hanssted Skole er vi ambitiøse. Vi vil være blandt de bedste skoler i København såvel på det faglige som det sociale plan. Det betyder, at vi stiller krav til hinanden og forventer, at eleverne gør deres bedste, således at den enkeltes kompetencer og forcer udnyttes bedst muligt. Hanssted Skole skal forsat være forældrenes foretrukne valg af lokal skole og samarbejdet med forældrene er en forudsætning for, at vi lykkes.

En skole i udvikling. Vi ønsker at skabe et tidssvarende, kreativt og inspirerende læringsmiljø, hvor alle kan blive udfordret. Eleverne skal stå rustet til den virkelighed, der venter efter skolen.

Det er vores mål, når børnene forlader Hanssted Skole - vores skole, at de vil gå ud i livet med troen på sig selv, at de har kendskab til egne resurser, og at de vil møde verden med interesse og mod!

Fællesskab - Ambition - Udvikling

 

Organisering:

Skolen er inddelt i to afdelinger; Grundskolen og Overbygningen, lærerne arbejder i teams, vi har et korps af vejledere blandt lærerne (læse-, matematik-, inklusions- og praktikvejledere), vi har en Fælles indsats-klasse, et bibliotek (også kendt som pædagogisk læringscenter) og et tæt samarbejde med PPR (pædagogisk-psykologisk rådgiver), SSP (skole, socialvæsen og politi), socialrådgivere mv.

 

Lærerstuderende er velkomne på Hanssted Skole

På Hanssted Skole ser vi lærerstuderende som en ressource, der er med til at opretholde en høj standard i lærerfaget. Vi tager opgaven med at uddanne vores nye kolleger seriøst, og vi lægger vægt på både det faglige og det sociale.

 

 

 

Lærerstuderendes forløb på skolen 1. og 2. årgang 

 

Skole

 

Hanssted Skole

Udfyldt af

Praktikkoordinator, 

Tove Leininger

Dato

14. august 2025

 

  1. årgang

Integreret praktik på 1. årgang 

 

Integreret praktik på 1. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 1 og grundfaget pædagogik og almen didaktik. De studerende er på skolen en dag ugentligt gemmen hele første år og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver. 

 

På 1. årgang er den studerende medvirkende iagttager

 

Vejledende tekst om forløbet:


På 1. årgang skal forløbet på skolen give de studerende indblik i skolens hverdag, kultur og organisering, give de studerende indsigt og viden om lærerens planlægning og undervisning, og give de studerende mulighed for at afprøve at planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser.
De studerende skal arbejde med observationer, observere og arbejde med lærerrollen og indsamle empiri til førsteårsprøven.

 

Opmærksomhedspunkter på 1. årgang:

•                    Hjælp de studerende med at reflektere over deres forforståelse af skolen og lærerrollen

•                    Hjælp de studerende med at løfte situationerne fra en lokal til en overordnet kontekst

•                    Hjælp de studerende med at udvikle en begyndende professionsidentitet

•                    Hjælp de studerende med at indgå i en bred vifte af opgaver og aktiviteter på skolen

•                    Hjælp de studerende med at lave relevante observationer

 

Velkomstdag ved opstart af forløbet på skolen på 1. årgang

Vi, praktikkoordinator og -lærere, mødes med de studerende på skolens lærer-værelse kl. 10.00-13.00.

Her vi de høre om 

  • skolens historik, data og dagligdag

  • segmentet

  • årets gang og fleksible skemaer 

  • klasserne, de studerende har timer i

  • undervisningsmaterialer og årsplaner

  • rundvisning på skolen samt hilse på ledelse og sekretær

Skema, praktiske oplysninger m.m. om hverdagen på skolen 

 

 

Vi bestræber os på og forventer, at de studerende bliver en integreret del af lærer-kollegiet med kontakt til alle faggrupper.

De studerende er først og fremmest i observationspraktik, men vi opfordrer til, at de påtager sig større eller mindre undervisningssekvenser i takt med, at de udvikler kompetencer.

De studerende forventes at deltage i teammøder, afdelingsmøder, fællesmøder og fagmøder, hvor det passer ind i de mødedage, de er her. Forældremøder og skole-hjem-samtaler kan komme på tale i det omfang,  forældrene giver samtykke til det.

Der afsættes tid til vejledning og fælles evaluering af den undervisning, de studerende har overværet/bidraget til.

Dagene på praktikskolen kan i et vist omfang også bruges til indsamling af data, refleksion over og besvarelse af de opgaver, KP stiller eleverne fra gang til gang.

 

Forventninger til samarbejdet 

på 1. årgang

 

Skolen forventer en åben og konstruktiv dialog med de studerende om det, de oplever i hverdagen. De studerende opfordres til at være nysgerrige og stille spørgsmål/sætte spørgsmålstegn ved de observationer, de gør sig. Vi forventer tillige, at de studerende er loyale, respekterer tavshedspligten og går til praktikkoordinator og/eller praktiklærere som det første, hvis der opstår gnidninger. At være lærer indebærer kompetence i konflikthåndtering!

Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 1. årgang 

 

Gennem dialog og gensidig information vil skole og praktiklærere dels give tid, dels understøtter de studerende i:

  • Rollen som medvirkende iagttagere 

  • De studerendes arbejde med målene for integreret praktik på 1. årgang 

  • De studerendes arbejde med de udvalgte dimensioner i lærerrollen 

  • De studerendes arbejde med observationer 

 

Mål for integreret praktik på 1. årgang: 

•  Den studerende kan identificere og indsamle relevant viden om læreres planlægning og undervisning.

•  Den studerende kan planlægge, gennemføre og evaluere mindre undervisningssekvenser og kan redegøre for sine didaktiske overvejelser. 

•  Den studerende kan forstå og reflektere over sin egen rolle som lærer.

 

Udvalgte dimensioner af lærerrollen på 1. årgang:

Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange. 
På første årgang er der særligt fokus på:

•  Læreren som fagperson

•  Læreren som samtalepartner og retoriker

 

Vejledning og trepartsamtaler på 
1. årgang 

 

Vejledning af de studerende vil i høj grad tage udgangspunkt i de studerendes observationer og stillingtagen til det, de har oplevet. Som praktiklærere er det vores fornemste opgave at få de studerende til at reflektere over deres egen rolle som lærere og hvilke værktøjer og greb, de kan anvende for at opnå den ønskede læring for eleverne. Trepartsamtaler på 1. årgang aftales i samarbejde med KP, og de studerende laver dagsorden for mødet.

 

Skolen, de studerende og KP samarbejder med vejledning og trepartsamtaler på 
1. årgang, herunder fx:

  • Planlægning og gennemførelse af vejledning 

  • Understøttelse af den studerendes arbejde med målene for integreret praktik og de udvalgte dimensioner på hver årgang

  • Sammenhæng og progression i den studerendes uddannelsesforløb

 

Evaluering af de studerendes forløb på 1. årgang

 

I samarbejde med de studerende opsætter vi mål for praktikken og gennemførelsen af dagene. Vi evaluerer løbende, så vi har øje for, at de opstillede mål for praktikken nås, og i slutningen af året evaluerer vi hele forløbet og laver justeringer i forhold til året, der kommer, hvor de studerende bliver 2. årgangsstuderende med samme lærere.

  1. årgang

Integreret praktik på 2. årgang – indsigt og undersøgelse

 

Integreret praktik på 2. årgang er forankret i den studerendes undervisningsfag 1 og grundfaget pædagogisk psykologi, inklusion og specialpædagogik. De studerende er på skolen en dag ugentligt gemmen hele andet år og deltager både i undervisning og øvrige læreropgaver. 

 

På 2. årgang er den studerende undersøgende deltager

Vejledende tekst om forløbet:

 

På 2. årgang skal forløbet på skolen give de studerende indsigt og viden, så de studerende i samarbejde med andre, kan forholde sig undersøgende til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og indgå i folkeskolens undervisning og i samarbejdsrelationer. Den studerende skal gøre øvelser i brug af faglige og videnskabelige metoder til undersøgelse af lærerfaglige problemstillinger.

 

Opmærksomheder på 2. årgang:
    •    Hjælp de studerende med at udvikle formel, personlig og faglig autoritet

•   Hjælp de studerende med begyndende anvendelse af videnskabelige metoder til undersøgelse af 
     lærerfaglige problemstillinger

•   Hjælp de studerende med at planlægge og evaluere tværfaglig undervisning

•   Hjælp de studerende med at arbejde professionelt med arbejdet med elevernes relationer og med at indgå i  
     de professionelle samarbejder på skolen

•   Hjælp de studerende med at arbejde systematisk med almendidaktik og fagdidaktik

Velkommen tilbage på skolen

De studerende mødes med deres respektive praktiklærere, og sammen gennemgår de klasserne (ændringer i elevsammensætning mv), årsplaner og arrangementer. 

De studerende og praktiklærerne afstemmer forventningerne til hinanden og det faglige niveau, de studerende nu er på. (Hvor meget skal fx observeres/undervises?)

 

Forventninger til samarbejdet på 2. årgang

Se ovenfor.

Desuden forventes højere grad af kontakt til skolens ressourcepersoner og forældre i både skrift og tale.

 

Arbejdet med mål for integreret praktik og de ni dimensioner af lærerrollen på 2. årgang 

 

På 2. årgang er den studerende undersøgende deltager

 

I samarbejde med KP og de studerende vil skole og praktiklærer understøtter de studerende i:

  • De studerendes rolle som undersøgende deltager

  • De studerendes arbejde med målene for integreret praktik på 2. årgang 

  • De studerendes arbejde med de udvalgte dimensioner i lærerrollen 

 

Mål for integreret praktik på 2. årgang 

  • Den studerende kan, i samarbejde med andre, forholde sig undersøgende til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning

  • Den studerende kan, med baggrund i almen- og fagdidaktiske tilgange og perspektiver, indgå i folkeskolens undervisning

  • Den studerende kan indgå i samarbejdsrelationer


De ni dimensioner i lærerrollen – udvalgte dimensioner på 2. årgang
Der arbejdes med alle ni dimensioner af lærerrollen på alle årgange - på 2. årgang er der særligt fokus på:

  • Læreren som didaktiker

  • Læreren som relationsudvikler

 

Vejledning og trepartsamtaler på 2. årgang

 

Vejledning af de studerende vil i høj grad tage udgangspunkt i de studerendes observationer og stillingtagen til det, de har oplevet. Som praktiklærere er det vores fornemste opgave at få de studerende til at reflektere over deres egen rolle som lærere og hvilke værktøjer og greb, de kan anvende for at opnå den ønskede læring for eleverne. 

Trepartsamtaler på 2. årgang aftales i samarbejde med KP, og de studerende laver dagsorden, og de står for mødet.

 

  • Skolen, de studerende og KP samarbejder med vejledning og trepartsamtaler på 
    1. årgang, herunder fx:

  • Planlægning og gennemførelse af vejledning 

  • Understøttelse af den studerendes arbejde med målene for integreret praktik og de udvalgte dimensioner på hver årgang

  • Sammenhæng og progression i den studerendes uddannelsesforløb

 

Afslutning og evaluering af de studerendes forløb ved afslutningen af forløbet på 2. årgang

 

I samarbejde med de studerende opsætter vi mål for praktikken og gennemførelsen af dagene. Vi evaluerer løbende, så vi har øje for, at de opstillede mål for praktikken nås, og i slutningen af året evaluerer vi hele forløbet og laver status over de to år, de studerende har været på skolen. Hvad tager de med sig herfra, og som de kan have gavn af i et fremtidigt studie- og lærerliv - både positivt og af de fejl, de har oplevet.

 

 

 

Dokumenter

Uddannelsesplan for Hanssted Skole.pdf

Shape Created with Sketch.