Princip for fælles arrangementer for elever

Formål

Formålet er at sikre stærke positive elevfællesskaber med faglige og sociale oplevelser i og på tværs af klasser, som dels skaber variation i det normale undervisningstilbud, dels faste tilbagevendende traditioner.

Hvordan er rammen for fælles arrangementer?

• ➢  Vi vil give eleverne en oplevelse af positiv samhørighed og af dét at høre til i et fællesskab.

• ➢  Vi vil give eleverne indsigter, der belyser og supplerer vores mere traditionelle undervisning og

Tilføjer en ekstra dimension og motivation til faglig fordybelse og lysten til at lære.

Hvordan gør vi som skole?

• ➢  Vi prioriterer i årsplanlægningen tid og rum til fællesskabsskabende aktiviteter og har samtidig blik for spontane muligheder for sådant relationelt arbejde i og på tværs af klasser.

• ➢  Vi har på skolens hjemmeside et årshjul for vores tilbagevendende tværgående sociale og faglige arrangementer, så vi kan se frem herimod og glæde os sammen, jf. bilag 1 for aktuel oversigt.

• ➢  Vi skaber i årsplanlægningen mulighed for aktivitetsbaseret undervisning og udflugter for alle klasser i skoletiden, herunder i regi af Københavns Kommunes mange gratis eksterne tilbud om åben skole. Enkelte arrangementer, fx biograf og teaterforestillinger eller shelterture, kan foregå uden for den almindelige skoletid. Spørgsmål om lejrskole reguleres i et særskilt princip.

• ➢  Vores to elevråd inddrages ved planlægning af større fælles arrangementer på tværs af klasser, når arrangementerne har relevans for de omfattede klasser, så også elevernes stemme bliver hørt.

• ➢  Udgifter til transport og entré til eksterne undervisningstilbud betales af skolen efter reglerne i folkeskolelovens § 50, stk. 9.

Hvad er forældrenes rolle?

• ➢  Vi forventer, at elevernes forældre støtter op omkring elevernes deltagelse i fælles arrangementer.

• ➢  Visse arrangementer vil give mulighed for et forældrefremmøde, hvor I evt. kan se elevers kreative

projekter, overvære elevforestillinger, korsang mv. Vi forventer her en positiv, anerkendende og

nysgerrig tilgang til alle elevers kreative udfoldelse, så alle får en god og tryg oplevelse.

• ➢  Alle klasser kan vælge at oprette klassekasser fx til enkelte forplejningstiltag til fælles arrangementer

(fx is, pizza eller frugt) eller et bidrag til bolde/sjippetov. Betaling til en sådan klassekasse er frivillig. Klassekassen er solidarisk på den måde, at kan/vil en elevs forældre ikke betale til klassekassen, har eleven samme ret til at nyde godt af klassekassen, som klassens øvrige elever.

Hvad er elevernes rolle?

➢ Vi forventer, at eleverne deltager i skolens fællesarrangementer og møder hinanden med et positivt, anerkendende og nysgerrigt mind-set, så alle kan opleve sig trygge og hvile i, præcis dén de er.

• ➢  Skolens ledelse sikrer, at princippet implementeres i skolens hverdag og formidles til forældre, elever og medarbejdere, så det er kendt på skolen.

• ➢  Princippet sættes mindst én gang om året på dagsorden i skolebestyrelsen, hvor det evalueres om princippet virker efter hensigten, og om der evt. er behov for justeringer.

Vedtaget af skolebestyrelsen den 12. januar 2023