Princip for brug af digitale læringsmidler

Formål:

Princippet for brug af digitale læringsmidler skal understøtte et øget fagligt udbytte af undervisningen.

Mål:

Eleverne skal lære at begå sig i den digitale verden, som er en integreret del af børnenes hverdag. 

Hvad gør vi?

Vores udgangspunkt er, at det ikke er de digitale læringsmidler i sig selv, som gør eleverne dygtigere. Derfor inddrager vi digitale læringsmidler i undervisningen, hvor det giver mening i forhold til den anvendte pædagogik og det aktuelle læringsmål.

Hvordan gør vi?

• Vi stiller de undervisningsmidler, der er nødvendige for undervisningen, til rådighed for eleverne.

• Vi prioriterer anskaffelse og vedligeholdelse af Smartboards, computere og iPads samt licenser til digitale tekst- og undervisningsmaterialer som en del af skolens budget, så brug af digitale

• læringsmidler er mulig i praksis. Det samme gælder efteruddannelse på området.

• Vi stiller fra 6. klassetrin skabe til rådighed for elever, der helst benytter eget it-udstyr. Opbevaring sker på elevens egen risiko. Evt. skade/tyveri dækkes således ikke af skolen. Skabene må også benyttes til opbevaring af skolens udlånte udstyr.

• Vi bruger digitale læringsmidler i undervisningen sammen med fysiske bøger mm.

• Vi introducerer digitale læringsmidler med afsæt i elevernes faglige niveau, så brugen heraf stimulerer eleverne til nysgerrighed, ambition, udvikling og fordybelse.

• Vi involverer eleverne i de digitale løsninger, så eleverne udfordres og understøttes i egen læring og i  samarbejdsrelationer.

• Vi anviser også muligheder for, at eleverne kan tilgå digitale læringsplatforme via UNI-Login og eksempler på digitale værktøjer, hvor eleverne kan træne og opøve færdigheder i forskellige fag.

• Vi har en medievejleder og en mediepatrulje af it-kyndige elever, som formidler digital praktik til skolens øvrige elever.

• Det er et opmærksomhedspunkt, at brug af digitale læringsmidler ikke må føre til, at elever oplever at være ”stillesiddende” eller ”på skærmen” hele dagen. Derfor er bevægelse og mentale pauser en særlig prioritet i disse undervisningsforløb.

Hvilke opfølgningstiltag skal iværksættes?

• Ledelsen faciliterer en mulighed for videndeling om digitale læringsforløb, så skolens personale får en nem adgang til inspiration til det praktiske arbejde med fokus på de gode eksempler.

• Ledelsen orienterer elevernes familier om adgang til hjemlån af skolens computere og iPads i de klasser, hvor det er relevant for undervisningen, herunder om lånevilkårene.

Vedtaget af skolebestyrelsen 18. september 2017