Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for kommunikation mellem skole og hjem

Princip for kommunikation mellem skole og hjem

Formål

Princippet skal sikre en tydelig forventningsafstemning mellem skole og hjem om indsatser målrettet det enkelte barns faglige og sociale udvikling, så alle børn trives og bliver så dygtige, som de kan. Det skal også sikre, at det er ubesværet at holde sig opdateret omkring det praktiske skoleliv på en måde, som opleves konstruktiv og respektfuld.

Hvor kommunikerer vi?

Vi kommuniker ved samtaler og fysiske møder og ved brug af digitale platforme (AULA, MeeBook og Microsoft 365). Adgang hertil sker for eleverne via UNI-Login, mens forældre skal bruge MitID).

Hvad er AULA?

Det er den digitale samarbejdsportal, hvor vi som udgangspunkt har al digital kommunikation mellem skole og hjem. Her finder du følgende tre funktioner:

  1. Beskeder: Her kan du skrive til en enkelt person eller en gruppe af modtagere (fx klassens forældre eller lærere). Beskedsystemet anvendes til korte beskeder og svar. Har du derfor et længere input eller en refleksion over dit barns undervisning eller trivsel, så skriv en helt kort besked, så dit barns lærer kan tage kontakt. OBS: Beskeder bør kun sendes ”til alle” ved reel merværdi for modtageren.

  2. Kalender: Her kan du få et samlet overblik over dit barns skema og aktiviteter (fx ture, skole/hjem- samtaler og forældremøder).

  3. Opslag: Her kan skolen kommunikerer bredt ud til en større gruppe af modtagere (fx klassen, årgangen eller hele skolen). Opslag er information, som ikke kræver dialog.

Hvad er Meebook?

Det er en digital portal med planlægningsværktøjer til undervisning og evaluering. Det er her, du kan orientere dig i planerne for de enkelte undervisningsforløb, evt. lektier, uge/årsplaner for fagene og tiltag til evaluering. Portalen kan også nås via en genvejsfunktion i AULAs værktøjslinje. Her er:

  1. Lektier/ugeplan: Her har du ét samlet overblik over alle lektier og andre aktiviteter til elevens forberedelse til skoledagen og skoleugen. OBS: Lektier kan blive anført fra dag til dag, dog senest kl. 15.00 ved lektier til næste dag.

  2. Årsplan: Her har du klassens samlede årsplan for de forskellige fag på klassetrinet, så du kan orientere dig i temaerne for de overordnede undervisningsforløb, som klassen skal nå i skoleåret.

  3. Meddelelsesbog (”elevplan”): Meddelelsesbogen introduceres som et nyt tiltag i skoleåret 2022/2023. Formålet med bogen er at understøtte og kvalificere dialogen mellem skole og hjem med de væsentligste fokuspunkter for elevens fremadrettede faglige og alsidige udvikling og de relevante næste skridt. For 1.-9- klassetrin er fokus på elevens faglige udvikling i fagene dansk og matematik, mens fokus i børnehaveklassen er sprog og matematisk opmærksomhed. For elever på 7-9. klassetrin er også info om elevens overvejelser om uddannelse og de faglige krav hertil samt om skole/ vejledningsindsatser ift. uddannelsen. For alle elever med udfordringer er også oplysninger om skolens igangsatte indsatser og opfølgning.

Hvad er Office365?

Det er elevernes arbejdsportal, hvor de kan løse, gemme og aflevere opgaver digitalt og få feedback fra lærerne. Her kan eleverne også samarbejde om opgaverne, når dette er tilladt.

Generelt om kommunikationsform

  • ➢  Skriv kort og i en åben, nysgerrig og respektfuld tone – undgå at bruge ironi og skriv ikke i vrede.

  • ➢  Brug ikke digital kommunikation til at løse konflikter eller til personlig kritik af ansatte, børn eller

    forældre – undgå også at sende fællesbeskeder herom.

  • ➢  Ved utilfredshed mht. undervisning eller trivsel tages direkte kontakt til skolen på telefon: 8256

    2560 eller anmod om et møde eller en telefonsamtale.

    Skolens ansvar

  • ➢  Vi har opdatereret og tilgængelig information om den enkelte klasse og elev på AULA og Meebook.

  • ➢  Vi holder forældre opdateret om barnets trivsel, læring og udvikling. Det sker primært ved brug af

    meddelelsesbogen, skole/hjemsamtaler, aftalte telefonopkald og på møder. Vi tager altid direkte

    kontakt, hvis vi er bekymrede for barnets læring, trivsel eller udvikling.

  • ➢  Beskeder besvares i løbet af 3 dage, dog undtaget lærerens sygdom/ferie.

    Forældrenes ansvar

  • ➢  Vi forventer, at du holder dig orienteret om dit barns skolegang via AULA, evt. lektier i Meebook og feedback i Meddelelsesbogen, samt at du deltager i skole/hjem-samtaler og på forældremøder.

  • ➢  Ved utilfredshed med forhold omkring trivsel, udvikling og læring beder vi om, at du som forælder tager direkte kontakt til de involverede lærere/pædagoger til løsning af problemet. Er det ikke muligt/hensigtsmæssigt i situationen, så tag fat i skoleledelsen på telefon: 8256 2560.

  • ➢  Har du en mere generel bekymring om klassens trivsel og læring, kan du evt. bruge klassens kontaktforældre som mellemled.

  • ➢  Kontakt skolebestyrelsen, hvis skolens principper, værdier og antimobbe-strategi ikke efterleves.

    Elevernes ansvar

  • ➢  Skolens elever har et medansvar for egen læring, som er afstemt efter alder og modenhed.

  • ➢  Elever i udskolingen forventes selv at holde sig orienteret om egen skolegang i AULAs kalender

    samt om lektier i Meebook.

  • ➢  Kontakt Elevrådet eller Skolebestyrelsen, hvis du som elev oplever, at skolens principper, værdier

    eller antimobbe-strategi ikke efterleves.

    Hvilke opfølgningstiltag skal iværksættes?

  • ➢  Skolens ledelse sikrer, at princippet implementeres i skolens hverdag. Ledelsen sikrer også, at princippet formidles til forældre, elever og medarbejdere, så det er kendt på skolen.

  • ➢  Princippet sættes mindst én gang årligt på dagsordenen i skolebestyrelsen og TRIO/MED, hvor det evalueres om skolens kommunikation sker efter hensigten, og om der evt. er behov for justeringer.

    Vedtaget v/ skolebestyrelsen 7. november 2022

Dokumenter

Princip for kommunikation PDF

Shape Created with Sketch.