Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hanssted Skole Årsberetning 2022/23

Hanssted Skole Årsberetning 2022/23

Hanssted Skole – Vores skole!

Hanssted Skole er en lille skole i Valby med stor vilje til at gøre en faglig forskel.

Men allermest er vi en skole, hvor vi værner om, at vores elever skal trives i trygge rammer og have plads til at udvikle sig til rummelige, glade unger, der passer godt på hinanden og har lyst til at lære.

Vores skole har mange udtryk. Vi har boglige fag, praktiske fag og kunstneriske fag – og vi arbejder med hvert fag på mange forskellige måder. Det gør vi, fordi vores elever lærer på forskellig vis, men også fordi vores lærere og pædagoger har en masse forskellige idéer, som de hver især bringer i spil for, at vores elever skal lykkes bedst muligt.

Tak for at vælge Hanssted Skole! Tak for at tænke med og støtte op – og tak for at byde konstruktivt ind, så vi også som skole kan udvikle os og høre, hvad der virker (eller ikke virker ...) for jer – børn som voksne!

Læs med i vores beretning og bliv klogere på, hvad vores skole er for en størrelse, og hvor vi i skolebestyrelsen har haft vores fokus i skoleåret 2022/23.

/Den 14. juni 2023, Skolebestyrelsen på Hanssted Skole (incl. suppleanter)

Anna Høeg Gulmann
Kira Gandrup
Maibritt Sigvardt-Baggesen Naja Haarvardsholm

Tove Elin Leininger

Henrik Ohnell Kirstine Heitmann Majken Aaboe Schultz Stine Monrad Wæsel William Petersen

Jonas Hinge Thomsen Mads Jeppesen
Maria Bierring Nielsen Tejs Binderup

Skolebestyrelsens sekretariat samt ledelse af skolen og fritidsordningen:

Kåre Landgren Therese Baastrup Grath Sofie Ancker Agergaard Jan Ginderskov

SIDE 1

Indholdsfortegnelse1

  1. Hanssted Skole – her holder vi til ..........................................Side 3
  2. Et par tal om vores elevers indsatser......................................Side 4
  3. Stærke rammer for en god folkeskole ...................................Side 5
  4. Principper for hvordan vi er skole sammen ....................... Side 6
  5. Opdateretantimobbe-strategi................................................Side7
  6. Indførelse af ordens- og adfærdsregler ................................. Side 8
  7. Tid med vikarer skal være god undervisning ...................... Side 9
  8. Mere elevdemokrati ................................................................Side 10
  9. Vi vil have de bedste lærere og pædagoger ..........................Side 11
  10. Alt det løse ...............................................................................Side 12

Bilag 1: Vores værdigrundlag.........................................................Side 13

1 I denne publikation indgår fotografisk gengivelse af billedkunst udarbejdet af elever på Hanssted Skole til udsmykning af skolen samt grafik fra Red Barnet om antimobning.

SIDE 2

1. Hanssted Skole – Her holder vi til ...

Hanssted Skole er placeret på Rødbyvej i Valby med 496 elever samt 36 medarbejdere på skolen og 18 medarbejdere på vores fritidsinstitution, Hansstedgaard. Vi har ca. 24 elever i hver klasse og to spor på hvert klassetrin.

Vores skole er tegnet af de to stadsarkitekter F.C. Lund og Hans Christian Hansen og bygget i 1955, hvor den nedlagte gård, Hansstedgaard, lå – heraf navnet!

Vores skole er knap 70 år gammel og trænger til en kærlig hånd. Københavns Kommune har derfor i påsken 2022 igangsat en renovering af skolen, som afsluttes sommeren 2023.

Renoveringen har udfordret os en del. Vi er vilde med at få en skole, som har nyere og bedre lokaler, men vi havde gerne set, at hele skolen under byggeprojektet var blevet genhuset i Valby. Det lykkedes desværre ikke.

Vores elever fra 0-5. klasse har været genhuset på Otto Busses Vej i Sydhavnen, mens eleverne fra 6-9. klasse har holdt til i fagfløjen på Rødbyvej suppleret af en håndfuld pavilloner, og vores medarbejdere har været delt på de to adresser. Vi er taknemmelige for, at I alle alligevel har gjort jeres allerbedste for, at vi har kunnet få den bedst mulige skole inden for de givne rammer.

Nu er vi heldigvis tæt på målstregen for at komme på plads igen! TAK til alle jer, der har kørt en hel masse i bus i år. Vi ved godt, det har været hårdt – og TAK til jer, der har levet med at have ombygningen helt tæt på med de udfordringer, I har mødt.

Efter sommerferien står Hanssted Skole version 2.0 klar! Og vi er mere end klar til i fællesskab at møde vores gode gamle skole i en ny udgave med bedre klimaskærm, klasserum, gruppefaciliteter, udluftning, lys og lyd.

SIDE 3

2. Et par tal om vores elevers indsatser

Vores mål er at støtte vores elever i at udvikle sig og gradvist bygge på, så det faglige udgangspunkt er lidt bedre i dag end i går.

Alt behøver ikke at gå stærkt og ramme skiven i første forsøg. Her er masser af plads til at fejle og prøve igen og igen og ramme helt skævt, grine sammen og prøve på ny. Vi tror på, at jo flere gange vi prøver og tror på os selv og hinanden – jo mere lærer vi. Med andre ord: Vi vægter de små skridt i hverdagen og stoltheden i pludselig at kunne mere og mere.

Vores værdier er:

Vores hensigt er, at alle vores elever skal blive så dygtige, som de kan, og samtidig have en høj trivsel – og vi har gode resultater. Her kan I se nogle af vores nøgletal for 2021/20223 og 2022/23:

9,0

Karaktergennemsnit i bundne prøver i 9. klasse.

Kommunegennemsnit: 8,1 Landsgennemsnit:7,9

96,4%

Elever med højest trivsel.

Kommunegennemsnit:87,4% Landsgennemsnit:87,5%

92,5%

Elever overgået til ungdoms- uddannelse året efter afsluttet 9. eller 10 klasse. Kommunegennemsnit:80,1%

Landsgennemsnit: 85,7%

7,0%

Elevfravær

Kommunegennemsnit: 9,1% Landsgennemsnit:8,1%

Vil I se flere nøgletal? Så tjek dem ud på www.Uddannelsesstatistik.dk.

2 Hanssted Skoles værdigrundlag er indsat som bilag 1.
3 Kilde: Uddannelsesstatistik.dk (2021/2022 og 2022/23) om Hanssted Skole. Tallet vedr. trivsel er offentliggjort for skoleåret 2022/23, mens de øvrige tal forsat angår 2021/2022.

SIDE 4

3. Stærke rammer for en god folkeskole

Skolebestyrelsen er et fællesskab, som er bestemt af Folketinget ved lov.4 Det samme gælder vores opgaver.

Skolebestyrelsen skal bl.a. udarbejde principper for, hvordan vi vil udvikle vores skole. De rammer skal den daglige ledelse – dvs. vores skoleleder Kåre, vores souschef Therese, vores afdelingsleder Sofie og vores pædagogiske leder Jan – veksle til handling, så vores elever og medarbejdere mærker en forskel i hverdagen. Det sker i dialog med vores elever og medarbejdere.

I skolebestyrelsen er vi to elever, to lærere og syv forældre, som arbejder sammen om at nå gode og solide løsninger, som gør en forskel både på den korte og lange bane. Skolens ledelse deltager i vores møder som sekretariat.

I skoleåret 2022/23 har vi holdt 8 møder.

4 Kilde: lov om folkeskolen (Lovbekendtgørelse nr. 1396 af 5. oktober 2022).

SIDE 5

4. Principper for hvordan vi er skole sammen

Skolebestyrelsen har haft et travlt år, hvor vi har haft fokus på en masse principarbejde for skolens virksomhed. Vi har både revideret to eksisterende principper, og vi har udarbejdet otte nye principper.

Det handler om:

  1. Princip for kommunikation mellem skole og hjem (revideret)
  2. Princip for brug af digitale læremidler (revideret)
  3. Princip for forældres deltagelse i skolens liv og barnets skolegang
  4. Princip for undervisningens organisering
  5. Princip for fælles arrangementer for elever
  6. Princip for en meddelelsesbog
  7. Princip for fritagelse for undervisningen pga. deltagelse i eliteidræt eller i musikskole
  8. Princip for en mobilpolitik
  9. Princip om lejrskole og hyttetur
  10. Princip om fritidsinstitutionens virksomhed

Alle bestyrelsens principper er tilgængelige på Aula (klik her og læs mere).

Ved at læse principperne kan I blive klogere på skolens retning, fx om kommunikation mellem skole og hjem, feedback fra lærer til elev i den nye meddelelsesbog, brug af mobiler i skoletiden og afholdelse af lejrskoler og hytteture.

Skolebestyrelsens næste fokus for principper er:

  • Princip for elevernes praktik
  • Princip for arbejdets fordeling blandt det undervisende personale
  • Princip for skolens samarbejde med lokalsamfundet, virksomheder, idræts- og

    foreningsliv, musikskoler mv.

    Herefter er vi i mål med folkeskolelovens principarbejde. Skolens daglige ledelse – Kåre, Therese, Sofie og Jan – er i fuld gang med at gennemføre principperne, så I mærker dem i hverdagen.

SIDE 6

5. Opdateret antimobbe-strategi

Skolebestyrelsen har i skoleåret 2022/23 revideret skolens antimobbe-strategi, som skal sikre, at alle vores elever er med i fællesskabet – og ingen holdes uden for.

Antimobbe-strategien fastslår, at indsatsen mod mobning er et fælles ansvar – og vi lykkes bedst muligt, når vi (ledelse, medarbejdere, elever og forældre) løfter opgaven sammen. Mobning handler ikke om onde børn, men om onde mønstre, som vi i fællesskab skal bryde, så eleverne i stedet får øje på alt det herlige i at være og lykkes sammen.

Alle børn kan blive udsat for mobning – og alle børn kan komme i situationer, hvor de handler på en uhensigtsmæssig måde, som gør andre børn kede af det og ulykkelige, så det for en klassekammerat bliver svært at være i skolen. Derfor siger vi NEJ til mobning – og JA til trygge og tolerante børnefællesskaber!

Når mobning sker, skal skolens ledelse efter loven lave en handleplan,5 så den elev, der rammes af mobning, kan mærke, at vi hurtigt følger op og skrider ind. Men: Vi vil helst undgå, at mobning overhovedet sker – og her har vi brug for, at I alle hjælper til og rækker ud.

Vores antimobbe-strategi er tilgængelig på Aula (klik her og læs om forventningerne til den enkelte elev, forælder og medarbejder).

5 Hanssted Skoles Antimobbe-strategi, Afsnit: Sådan håndterer vi mobning.

SIDE 7

6. Indførelse af ordens- og adfærdsregler

Skolebestyrelsen har i skoleåret 2022/23 vedtaget et sæt ordens- og adfærdsregler for god opførsel fra 0-5. klasse.

Dette er sket efter et stærkt oplæg fra skolens ledelse, som tager afsæt i alle de gode klasseregler i de enkelte klasser, som er indført som en del af vores antimobbe-strategi.6

Det handler om, hvordan vi bør opføre os, når vi er sammen med hinanden for, at det giver mening for os alle at være sammen og for, at vi oplever os set, mødt og respekteret. Det handler også om, hvordan vi taler sammen – både det vi siger, og det vi ikke skal sige. Det handler om at markere nogle klare grænser for god opførsel.

Vores ordens- og adfærdsregler er tilgængelige på Aula.

Nu er turen kommet til udskolingen. Her er elevrådet i gang med en proces for, hvordan de – i tæt samspil med eleverne i 6-9. klasse – også får et sæt ordens- og adfærdsregler. Udkastet skal naturligvis også drøftes med vores lærere og pædagoger, ligesom det skal forelægges skolebestyrelsen til godkendelse.

6 Hanssted Skoles Antimobbe-strategi, Afsnit: Sådan forebygger vi mobning, punkt 3. SIDE 8

7. Tid med vikarer skal også være god undervisning

Skolebestyrelsen har i skoleåret 2022/23 haft fokus på styrkelse af rammerne for skolens brug af vikarer.

Vores lærere og pædagoger er medarbejdere, som også skal have ferie og efteruddannelse, og de kan blive syge eller få syge børn. Præcis som i alle andre familier.

Alt planlagt fravær løser vi med fleksible skemaer, dvs. vores faste lærere. Det betyder, at skemaerne nogle gange kan hoppe lidt rundt, fx så en dansk-lektion i én uge ændres til en musik-lektion, mens musik-lektionen den følgende uge erstattes af dansk.

Fravær kan dog også opstå pludseligt og uforudset (fx ved en sygemelding samme dag). Også her tilstræber vi den bedst mulige faglige løsning. Det kan dog vise sig nødvendigt, at en vikar, som ikke er uddannet lærer, må springe til med kort varsel.

Vi har set på data for at få et godt blik på udfordringens omfang, og hvordan den på forskellig vis har ramt vores klasser. Det har vi gjort for at blive klogere på, om der er noget, vi med fordel kan gøre anderledes, så vi altid sikrer den bedst mulige undervisning.

Vi har også set på, hvordan vi bedst skaber forudsigelighed i situationen for børn og voksne, så en vikar altid har et relevant undervisningsmateriale at tage afsæt i. Alle klasser har nu en ”vikarkasse” med et materiale, som er valgt af klassens lærere, så vikaren hurtigt kan orientere sig i, hvad der skal undervises i, hvis læreren er forhindret.

Endelig har vi erkendt et behov for, at vi får en styrket kommunikation om brug af vikarer, så vi får en større gennemsigtighed på området, og så alle kan støtte op om betydningen for skoledagen. Dette er særlig relevant ved vikardækning over flere skoledage.

Vil I vide mere om vikarer så klik her og læs princip for undervisningens organisering.

SIDE 9

8. Mere elevdemokrati

Skolebestyrelsen er optaget af, at vi på Hanssted Skole har et stærkt elevdemokrati, hvor vores to elevråd7 oplever, at de aktivt kan spille ind med spørgsmål, holdninger og mærkesager.

Elevrådet har i skoleåret 2022/23 udtrykt ønske om, at de gerne vil have mere hjælp til at få rådsarbejdet godt i gang både i selve rådet med fx dagsordener og vedtægter, men også ude i klasserne. Det er vigtigt for dem, at elevrådsarbejdet prioriteres og anerkendes, sådan at lærerne afsætter tid i klasserne, så elevrådet har noget at arbejde med. Det er også vigtigt, at der afsættes god tid til valg og oplysning, så alle elever forstår, hvad elevrådsarbejdet indebærer, så de ikke bare melder sig for sjov.

Ledelsen har igangsat en opfølgende indsats bl.a. med en konsulent fra Københavns Kommune, så elevrådet nu får mere inspiration og hjælp til elevrådsarbejdet. Vores to elevråd støttes også hver især af en kontaktlærer.

Elevrådet arbejder p.t. på en liste over mærkesager.

7 Det lille elevråd består af repræsentanter fra 3-5. klasse, mens det store elevråd består af repræsentanter fra 6-9. klasse.

SIDE 10

9. Vi vil have de bedste lærere og pædagoger

På Hanssted Skole har vi rigtig gode lærer- og pædagogkræfter med ildhu, glæde og et smittende engagement. Mange medarbejdere har været hos os i mange år, og det giver en god kontinuitet og tryghed for eleverne. Det giver også en stærk dynamik at få nye kræfter til.

Nogle gange skal vores lærere og pædagoger noget andet i livet, og så får vi en ledig stilling. Heldig er den, som får vores elever!

Skolebestyrelsen har i skoleåret 2022/23 set på, hvordan vi kommer bedst ud over rampen med annoncering af ledige stillinger på skolen. Vi vil så gerne have, at alle får øje på alt det gode, der er i vente, hvis man får job på Hanssted Skole.

Derfor har bestyrelsen bl.a. talt med lærerpraktikanter på skolen og nyansatte lærere for at høre, hvorfor de valgte os – og hvad vi glemte at fortælle, som er rigtig godt. Alt det skal føre til, at vi som skole står stærkere med at tiltrække et godt ansøgerfelt, når der næste gang måtte komme en ledig plads på skolen.

SIDE 11

10. Alt det løse

Skolebestyrelsen har i skoleåret 2022/23 også haft en helt masse andre opgaver, drøftelser og møder.

Vi har bl.a.:

  • ➢  Drøftet skolens økonomi og budget
  • ➢  Drøftet og vedtaget en ferieplan for skoleferier og fridage
  • ➢  Drøftet og vedtaget en timefordelingsplan for klasser og fag
  • ➢  Drøftet status på skolens renovering og bustransport
  • ➢  Drøftet Den Nationale Trivselsundersøgelse
  • ➢  Drøftet Nationale Overgangsprøver
  • ➢  Deltaget i ansættelsessamtaler for skolens kommende personale
  • ➢  Deltaget i møde med Københavns Kommune om sikkerhed ved opsamling af

    vores yngre elever ved brandstationen på Hanssted vej

  • ➢  Deltaget i fællesmøde for alle skoleledelser og skolebestyrelser på folkeskoler i

    Valby, Vesterbro og Kgs. Enghave om et nyt koncept for skoleudviklingssamtaler

    med Københavns Kommune

  • ➢  Deltaget i workshop med Københavns Kommune om tiltag til bedre trivsel og

    inkluderende fællesskaber i de københavnske folkeskoler

SIDE 12

Vores værdigrundlag:

1. Fællesskab

Den daglige tryghed og trivsel er en forudsætning for læring. De voksne på skolen har en positiv og anerkendende tilgang til det enkelte barn, så alle potentialer udnyttes. Vi vægter fællesskabet højt, så vi alle har et ansvar for at skabe en tillidsfuld og respektfuld hverdag.

2. Ambition

På Hanssted Skole er vi ambitiøse. Vi vil være blandt de bedste skoler i København såvel på det faglige som det sociale plan. Det betyder, at vi stiller krav til hinanden og forventer, at eleverne gør deres bedste, så den enkeltes kompetencer og forcer udnyttes bedst muligt. Hanssted Skole skal fortsat være forældrenes foretrukne valg af lokal skole og samarbejdet med forældrene er en forudsætning for, at vi lykkes.

3. Udvikling

Vi ønsker at skabe et tidssvarende, kreativt og inspirerende læringsmiljø, hvor alle kan blive udfordret. Eleverne skal stå rustet til den virkelighed, der venter efter skolen.

Det er vores mål, at børnene forlader Hanssted Skole – vores skole, at de vil gå ud i livet med troen på sig selv, at de har kendskab til egne ressourcer, og at de vil møde verden med interesse og mod.

Bilag 1

SIDE 13

Dokumenter

Årsberetning -23 Hanssted Skole.pdf

Shape Created with Sketch.