Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Høringssvar om genhusning 9 juli 2021

Valby, 9. juli 2021 

Skolebestyrelsen ved Hanssted Skole 

Udtalelse om forslag til genhusning i forbindelse med helhedsorienteret renovering af Hanssted Skole 

Indledning 

Tak for jeres oplæg om foreløbige idéer til genhusning af elever og personale på Hanssted Skole i forbindelse med den forestående helhedsorienterede renovering, der er planlagt til opstart primo 2022. 

Vi ser i skolebestyrelsen frem til renoveringen og er opmærksomme på, at det naturligvis vil forudsætte en genhusning af os som brugere, indtil skolen igen står klar. Vi sætter derfor stor pris på jeres deltagelse på vores skolebestyrelsesmøde den 7. juni 2021 med oplæg om jeres indledende overvejelser om genhusning. 

Det bemærkes, at det først var på mødet, at vi blev bekendte med, at punktet vedr. ”nyt om byggeprocessen” handlede om en præsentation af jeres indledende overvejelser om genhusning, idet vi forstår at aftalen om jeres deltagelse kom på plads samme dag. 

Forud for mødet var der således ikke udsendt et skriftligt materiale om bud på genhusning. Jeres oplæg gav derfor naturligt på mødet – og også efter mødet – skolebestyrelsen anledning til en lang række refleksioner og input, som vi finder det vigtigt bliver tænkt med i jeres videre afdækning af mulighederne for genhusning. I henhold til § 5, stk. 9, i Københavns Kommunes styrelsesvedtægt for folkeskolen, skal vi derfor herved afgive en skriftlig udtalelse/et høringssvar til brug for jeres videre overvejelser omkring genhusning. 

Da vi heller ikke efter mødet ses at have modtaget et skriftligt materiale til understøttelse af oplægget, er vores høringssvar/udtalelse alene baseret på vores noter fra oplægget. 

Indledningsvist bemærkes, at eleverne ikke var til stede på skolebestyrelsesmødet, hvorfor hverken skolens store eller lille elevråd har haft mulighed for at orientere sig i forslaget. På Hanssted Skole vægter vi elevdemokratiet højt, og det er derfor centralt for os, at også elevernes stemme indtænkes, da en endelig beslutning herom har meget stor betydning for elevernes hverdag de kommende år. 

Desuden bemærkes, at udtalelsen udelukkende er udarbejdet af Skolebestyrelsens forældrerepræsentanter, da det ikke har været muligt at involvere skolebestyrelsens medarbejderrepræsentanter, der var gået på ferie inden færdiggørelsen af udtalelsen. 

Vi blev indledningsvis fortalt, at I i jeres foreløbige overvejelser omkring genhusning har fokus på 2 udkast/forslag til genhusningsplan. 

Skolebestyrelsen udtaler følgende vedr. de 2 præsenterede forslag: 

1) Genhusning på skolen i midlertidigt barakbyggeri fortløbende med byggeprocessen. 

2) Genhusning i lokaler på Otto Bussesvej på Vesterbro. 

Skolebestyrelsen anser umiddelbart begge de præsenterede udkast til genhusning for uacceptable. 

I forhold til forslaget vedr. en genhusning, der alene består af barakker på skolens område, ses der ikke at være tale om et praktisk realiserbart forslag. Dette skal blandt andet ses i lyset af, at denne løsning betyder, at der i byggeperioden ikke længere vil være et udeområde, der vil kunne rumme skolens elever i pauserne, hvorved løsningen konflikter med kommunens pejlemærker for skolebyggerier ift. attraktivitet og tillid samt trivsel. Eleverne kan naturligvis ikke holde alle pauser inden for på skolen. Bestyrelsen vil naturligvis, afhængig af den samlede plan, være indforstået med, at der i begrænset omfang er barakker på skolen, hvis det er i kombination med en anden løsning. 

Forslaget vedr. genhusning i midlertidige lokaler på Otto Busses Vej er ligeledes helt uacceptabelt. 

Dette skal blandt andet ses i lyset af at: 

  • • Denne genhusningsplan forudsætter, at skolens elever og medarbejdere skal genhuses uden for lokalområdet i Valby, og at eleverne derfor dagligt i en stor del af skoletiden skal transporteres til Vesterbro henholdsvis ved 1) fremmøde, 2) idrætsundervisning, 3) undervisning i fag med faglokaler (fysik, kemi, håndværk og design, madlavning etc.) samt endelig 4) ved skoledagens afslutning. 

 

  • • Det betyder, at hvert enkelt barn står til at miste, hvad der svarer til minimum 1 times skolegang om dagen til transport, herunder til at fylde og tømme busser og komme på plads i lokalerne på Otto Busses Vej (den korteste/hurtigste rute er ifølge kraks ruteplan angivet til 7,1 km, og alene køretiden fra Rødbyvej til Otto Busses Vej er angivet til 21 minutter, kl. 13.05 mandag den 14. juni). Det udgør minimum 260 skoletimer ved en genhusning på de planlagte 15 måneder, og det vil for eleverne svare til, at de i perioden mister 8-10 ugers skolegang. Dette skal ses i lyset af den undervisning, mange af disse børn allerede har mistet under hjemsendelse og nødundervisning i skoleårene 2019/2020 og 2020/2021 henset til covid-19. 

 

  • • Blot et minimum af kendskab til omgivelserne omkring Hanssted Skole og til dels også ved Otto Busses Vej gør det svært at forestille sig, hvordan det er realistisk, at der i morgenmyldretiden dagligt på samme tid og sted skal ankomme og afgå 15-20 busser. 

 

  • • Forslaget vil, uanset om transporten evt. måtte pågå uden for skoletiden, påvirke børnenes mulighed for bevægelse i negativ retning. På grund af den store afstand og de trafikale forhold på ruten til genhusningslokalerne vil eleverne være helt afskåret fra på tryg og sikker vis at transportere sig selv i skole til fods eller på cykel. Det er svært foreneligt med skolens mål om at understøtte, at børnene i højere grad transporterer sig selv til og fra skole. En målsætning der har udgangspunkt i, at forskning peger på, at det at bevæge sig selv til og fra skole blandt andet øger elevernes selvstændighed, selvhjulpenhed, sundhed og læringsparathed. 

 

  • • Det er bestyrelsens opfattelse, at mange forældre har prioriteret netop nærheden og den relativt trygge skolevej til Hanssted Skole i deres skolevalg, der samtidig gør, at forældrene er trygge ved, at børnene selvstændigt kan bevæge sig rundt i nærområdet. I dag er det således 94% af familierne i skoledistriktet, der tilvælger skolen i 0. klasse. Der er efter bestyrelsens vurdering en risiko for, at forældre i distriktet vil overveje alternativer til den lokale folkeskole, hvis forældrene oplever, at deres børn i en længere periode ikke længere vil være tilknyttet et attraktivt skoletilbud i lokalmiljøet, hvilket vil konflikte med kommunens pejlemærke vedr. tillid og attraktivitet. 

 

 

  • • En genhusningsplan med så stor afstand til den nuværende geografiske placering medfører desuden et ekstra pres på skolens ledelse, lærere og pædagoger, der i perioden ikke blot skal have arbejdssted på to matrikler, men også skal sikre både deres egen og elevernes transport mellem de to matrikler. Det vil afføde et væsentligt øget behov for ekstra ressourcer til planlægning, logistik og kommunikation både internt og til forældrene og andre samarbejdspartnere. Der vil derved være risiko for, at det bliver endnu sværere at tiltrække og fastholde dygtige lærere og pædagoger, ligesom der er en risiko for øget sygefravær, hvilket vil udfordre kommunens pejlemærker om faglighed, tillid og attraktivitet. 

 

  • • Løsningen indebærer tilførsel af særlige støjgener og andre negative miljømæssige faktorer. På mødet blev det således oplyst, at der er tale om et område med støjmæssige udfordringer pga. byggepladser i området. Den ene oplægsholder bemærkede hertil, at den indendørs oplevelse af støj var søgt mindsket ved en forstærkning af glasset i ruderne. Dette tiltag tager imidlertid ikke højde for, at eleverne ved ophold på områdets udendørsarealerne dagligt vil være udfordret af særlige støjgener, hvilket har betydning for elevernes koncentrationsmuligheder og lyst til udendørs leg og bevægelse. 

 

  • • Bestyrelsen er i forlængelse af ovenstående nysgerrig på miljøet og interesseret i målinger både i relation til luftforurening, jordforurening samt støjforurening omkring den midlertidige skole på Otto Busses Vej – og imødeser meget gerne aktindsigt i disse målinger til afdækning af udfordringen, som anses problematisk i forhold til kommunens pejlemærke om navnlig elevernes daglige trivsel 

 

Efter at have læst Københavns Kommunes Funktionsprogram for nybygning og ombygning mv. er det bestyrelsens oplevelse, at der ikke er den her forudsatte proportionalitet mellem den ulempe, skolens elever og ansatte vil opleve ved de nævnte genhusningsplaner, og den merværdi og målopfyldelsesgrad renoveringen vil have i forhold til kommunens egen målsætning for gode læringsmiljøer. Der tages således ikke hånd om hverken faglokaler, idrætslokaler, fællesarealer eller KKFO, hvoraf ikke mindst sidstnævnte i skræmmende høj grad trænger til renovering. 

Skolebestyrelsens pejlemærker for en hensigtsmæssig og gennemførlig genhusning 

Som skolebestyrelse er vi optaget af at indgå i en konstruktiv dialog om at finde den mest hensigtsmæssige og gennemførlige genhusning, så Hanssted Skole også i genhusningsperioden er et attraktivt skolevalg. Skolebestyrelsen har derfor med afsæt i Københavns Kommunes pejlemærker for folkeskolen opsat en række pejlemærker, der er af central betydning for en hensigtsmæssig og gennemførlig genhusning for Hanssted Skole. 

Bestyrelsen deltager meget gerne i møder om løsninger. Skolebestyrelsens pejlemærker for en løsning er, at kommunen vil udarbejde et forslag, der tager højde for og sikrer at: 

  • • Genhusning sker tæt på lokalområdet, så børnene i videst muligt omfang kan transportere sig selv til og fra skole og fritidsliv og herved afspejler kommunens pejlemærkerne om tillid, attraktivitet samt trivsel. 

 

  • • Der er mulighed for udendørs bevægelse i tilknytning til lokalerne med afsæt i kommunens pejlemærker om tillid og attraktivitet samt trivsel. 

 

 

  • • Der tages stilling til, hvordan man sikrer, at børnene udsættes for færrest mulige daglige omstillinger og unødig stressende situationer afledt af genhusningsmodellen. Dette vil være til gavn for alle børn, men af nødvendighed for børn med særlige behov og herved understøtte kommunens pejlemærker om chancelighed, tillid og attraktivitet og trivsel samt understøtte muligheden for inklusion. 

 

  • • Det bliver en løsning, der tilgodeser lærernes faglige vurdering af, at det er vigtigt at holde arbejdsfællesskabet samlet, og dermed understøtter kommunens pejlemærker om faglighed, attraktivitet og tillid samt fastholdelse af kompetente lærere. 

 

  • • Det skoletilbud, der er til Hanssted Skoles elever under ombygningen, tager højde for, at skolegangen de seneste to skoleår har været påvirket kraftigt af covid-19, herunder har været underlagt reglerne for nødundervisning. Behovet for ekstra ressourcetræk hos ansatte og børn skal således begrænses til det absolut nødvendige, da der i det skoleår, hvor ombygningen er planlagt, også skal bruges ressourcer på at håndtere både sociale og faglige efterslæb, der er opstået grundet covid-19. Skoletilbuddet skal således understøtte pejlemærkerne om trivsel, chancelighed, faglighed, tillid og attraktivitet. 

 

Input til alternative genhusningsmuligheder 

På mødet blev skolebestyrelsen bedt om at byde ind med idéer, der kan danne grundlag for andre genhusningsmuligheder end de to, der blev præsenteret. 

Som nævnt på mødet spurgte skolebestyrelsen til muligheder for, at Københavns Kommune kan kigge mod og kontakte Hvidovre og Rødovre kommuner, der har flere nærliggende skoler. Bestyrelsen opfordrer ligeledes til, at ex. Vanløse overvejes som et sted, hvor der muligvis kan være genhusningsmuligheder, der ligger tættere på og/eller er lettere tilgængelige end lokalerne på Otto Busses Vej, så der gøres en indsats for at anvende grønne områder eller bygninger i nærområdet. 

Bestyrelsen vil rigtig gerne indgå i en dialog med forvaltningen omkring genhusning og her komme med mere konkrete input til mulige løsninger. Med henblik på at sikre et så solidt grundlag for at kunne give relevante input, ønsker bestyrelsen derfor tillige aktindsigt i sager/dokumenter/oplysninger vedr. afdækning af muligheder for genhusning, samt retningslinjer/principper eller lignende herom. 

Skolebestyrelsen håber og forventer, at Københavns Kommune i disse foreløbige overvejelser omkring genhusning tager bestyrelsens bekymringer alvorligt og genbesøger det mulige løsningsrum, så der findes en løsning, hvor elever og lærere oplever mindst mulig omvæltning i deres hverdag, hvor skolen kan genhuses i tættere tilknytning til nærmiljøet, så vi kan holde fast i, at Hanssted Skole, også under genhusningen, er et attraktivt skolevalg med gode fysiske rammer i overensstemmelse med kommunens egne målsætninger herom. 

Med venlig hilsen 

Skolebestyrelsen (forældrerepræsentanterne) ved Hanssted Skole